La circulació de la R4 entre Castellbisbal i Terrassa estarà afectada per obres

El motiu són unes obres previstes a diverses línies de la xarxa ferroviària, pressupostades en 471 milions d'euros

L'estació de la línia R8 de Renfe a Rubí
L'estació de la línia R8 de Renfe a Rubí | Marta Casas
M.C.
21 d'abril del 2022
Actualitzat a la 13:40h
Aquest dissabte s'iniciaran unes obres a la xarxa ferroviària de Rodalies que comportaran diverses afectacions a les línies R4, R8 i R1; entre d'altres, la variació en el nombre de combois entre Castellbisbal i Terrassa. En conjunt, els treballs tenen un pressupost de 471 milions d'euros.

En concret, a l'R8 que uneix Martorell i Granollers Centre per Cerdanyola Universitat, la circulació de trens començarà i acabarà a Rubí, i el recorregut entre les estacions de Rubí, Castellbisbal i Martorell es podrà fer amb un servei de bus alternatiu. Fonts de Renfe han confirmat a l'ACN que aquest tall es podria solucionar cap al mes de juny.

Pel que fa a l'R4, la línia que finalitza el seu recorregut a Manresa, els trens que habitualment inicien o finalitzen el recorregut a Martorell ho faran des de Castellbisbal, però no s'interromprà la circulació sinó que es farà per una sola via. Entre Sant Vicenç de Calders i Castellbisbal hi haurà dos trens per hora i sentit; mentre que entre Castellbisbal i Terrassa n'hi haurà quatre. De totes maneres, es posarà en marxa un bus complementari entre les dues estacions. 

Les obres d'adaptació del túnel de Castellbisbal permetran impulsar el corredor mediterrani, i serviran per enllaçar en ample estàndard els treballs que ja es van dur a terme entre Castellbisbal i la frontera francesa, i també el del sud, entre Vila-seca i Martorell. Aquesta actuació té un pressupost de 152,83 milions d'euros. Per altra banda, amb una actuació pressupostada en 134,2 milions d'euros, es faran obres de millora del tram entre Martorell i Sant Vicenç de Calders: es renovarà l'estructura, s'implementarà el tercer carril, s'adequarà l'electrificació, s'ampliaran les vies d'apartat fins als 750 metres i es construiran nous passos inferiors.

A la línia R1, tots els trens iniciaran i acabaran el recorregut a l'Hospitalet de Llobregat, i no circularan per Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà. Com a alternativa, els viatgers podran agafar la línia R4, amb una freqüència de 15 minuts, que es reduirà a 10 durant les hores punta.

Una de les principals actuacions serà posar en servei, abans de final d'any, la nova estació de Rodalies a Sant Andreu Comtal, així com el trasllat de les vies d'ample convencional de l'R11 a l'interior de la futura estació de la Sagrera un cop es posi en funcionament el túnel de dos quilòmetres. Per altra banda, es tirarà endavant el projecte d'integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat, on se suprimirà el pas a nivell a la sortida de l'estació i es posarà en servei una estació provisional mentre durin les obres del tram soterrat. Finalment, a Molins de Rei s'instal·laran quatre ascensors. Totes aquestes actuacions tenen un pressupost de 184 milions d'euros.

Aquesta reordenació permetrà incrementar a dues circulacions per sentit els trens entre Barcelona i Vic, a més de recuperar els tres serveis per sentit entre l'Hospitalet i la Garriga, i perllongar fins a quatre trens per sentit l'R7 fins a Molins de Rei en hores punta.

Aquest cap de setmana començaran les afectacions a la xarxa ferroviària: des de les 20h del 23 d'abril fins a les 6h del 24 d'abril hi haurà un servei alternatiu per carretera entre Castellbisbal i Martorell, i els trens de la línia R2 Nord i R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac, on els viatgers hauran de canviar d'estació per anar fins a Barcelona.