Més enllà de la depuració i la potabilització: el que no veus de l'aigua que beus

Darrere de cada municipi que pot disposar d'aigua potable sempre que vol, hi ha una infraestructura que ho fa possible: vols saber quins valors mou Aigües de Manresa?

Aigües de Manresa és una empresa cent per cent pública i de gestió municipal
Aigües de Manresa és una empresa cent per cent pública i de gestió municipal | AdM
22 de març del 2022
Actualitzat a les 9:32h
Malgrat totes les adversitats a què hem hagut d'enfrontar-nos els darrers dos anys, les persones que vivim al primer món i que disposem de recursos per tenir les necessitats bàsiques cobertes, seguim sent unes afortunades. Avui, més que mai, cal que ho recordem: és el Dia Internacional de l'Aigua, aquell líquid transparent que brolla cada cop que obrim les aixetes de casa sense que haguem de fer res. És l'essencialitatfeta matèria i una de les principals responsables de la nostra persistència a la Terra. Nosaltres tenim la sort de no haver-nos de preocupar per si demà ens podrem hidratar. De moment. I és que més enllà de la crisi climàtica cada cop més devastadora, darrere de cada municipi que pot disposar d'aiguapotable sempre que vol, hi ha una infraestructura que ho fa possible. Un òrgan que s'encarrega de la depuració, la potabilització i la distribució d'aquest bé tan preuat. Al Bages, qui se'n fa càrrec és Aigües de Manresa. D'això també ens en podem enorgullir. I ara us explicarem per què.

De tothom i per a tothom
 
Aigües de Manresa és una empresa cent per cent pública i de gestió municipal. Què vol dir, això? Doncs que l'aigua no és concebuda com una mercaderia, sinó com un bé bàsic i comú que ha d'estar a l'abast de tothom. En aquest sentit, la gestió que se'n fa no es regeix per les lleis del mercat, sinó que s'estipula a partir de paràmetres d'eficiència social, ambiental i econòmica. No hi ha clients individuals; hi ha usuaris corresponsables d'un servei de tothom i per a tothom: "és important que la ciutadania entengui que formem part d'ella", emfatitzen des de l'empresa. Precisament per això, una de les seves inquietuds principals és que la població conegui com treballa i quins valors la mou: "potser no es veuen, però també són importants perquè impacten en el nostre dia a dia", asseguren.Aquests valors són el compromís, la sostenibilitat, la confiança, l'eficiència i la transparència.
 
En el marc de l'anomenat Pla Estratègic Horitzó 2025, Aigües de Manresa va començar a treballar, l'any 2019, per aconseguir fer realitat una sèrie d'objectius "que donessin resposta als nous reptes i a les noves demandes socials" existents al món que vivim. Es tracta d'unes fites ambicioses i d'interès col·lectiu que busquen transmetre "la nostra clara vocació de servei públic" i que, d'un temps ençà, ja s'han començat a materialitzar.
 

Un treballador d'Aigües de Manresa Foto: AdM

 
Pionera en autosuficiència energètica
 
Segons dades de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), si sumem el consum energètic total de les estacions de tractament d'aigua catalanes, ens trobarem que equivalen a l'1% de l'electricitat consumida anualment al país. Certament, estem parlant de xifres molt elevades que van obligar l'ACA a posar en marxa, el mes de juliol passat, un programa d'estalvi i eficiència energètica a les instal·lacions de gestió de l'aigua.
 
Si bé les Estacions Depuradores d'Aigües Residuals (EDAR) de Manresa-Sant Joan-Callús i de Sant Fruitós-Navarcles-Santpedor també s'estan beneficiant econòmicament de les subvencions de l'ACA emmarcades en el programa en qüestió, també és important destacar que en el cas de l'EDAR de Manresa ja feia temps que s'estava treballant per incrementar la seva autosuficiència. Com? A través del biogàs que es produeix durant els processos d'espessiment dels fangs que s'extreuen de la depuració de l'aigua. Es tracta d'un biogàs compost principalment de metà que es crema amb un motor de cogeneració i, finalment, es converteix en energia elèctrica mitjançant un alternador. Aquest procés permet produir entre el 17% i el 20% de l'energia elèctrica necessària per al funcionament de la depuradora.
 
A aquestes accions encarades a reduir les emissions de CO2 s'hi han de sumar, efectivament, les inversions que l'ACA va fer durant el 2021 a les dues EDAR d'Aigües de Manresa. En el cas de la que hi ha a la capital del Bages, la injecció econòmica va servir per canviar part de les canonades d'aire i els bufadors d'aire, que ara són d'alta eficiència. Això, explica Maria Jou, del departament de Depuració, "ha permès reduir el consum energètic global de la planta en un 20%".

Pel que fa a la de Sant Fruitós-Navarcles-Santpedor, la subvenció s'ha traduït en un motor de cogeneració de 80 kW que "generarà el 20% de l'energia elèctrica necessària per al funcionament de totes les depuradores gestionades per la Mancomunitat de Municipis del Bages per al Sanejament", apunta Jou, que afegeix que "també està previst que s'hi instal·lin plaques fotovoltaiques" amb una producció anual de 321.025 kWh/any i un estalvi d'emissions de 98'88 tones/any.
 

L'EDAR de Manresa-Sant Joan-Callús a vista d'ocell Foto: AdM


A la recerca del sistema de telelectura més òptim
 
Renovar-se o morir, que diuen. I això, Aigües de Manresa ho té clar. L'empresa sap que incorporar noves tecnologies és imprescindible per optimitzar el funcionament del cicle de l'aigua i avançar cap a una gestió eficient del servei que beneficiï els usuaris. En aquest sentit, ha optat per instaurar la telelectura en els seus comptadors, un sistema innovador i molt còmode que permet a la població consultar el seu consum d'aigua en qualsevol moment i des de qualsevol lloc de manera ràpida i eficaç.

Però no tots els softwares de tractaments de dades són iguals. I de marques de comptadors n'hi ha diverses. És per això que la companyia manresana ha decidit posar en marxa una prova pilot que el que vol és provar diferents programaris i sistemes de comunicació per telelectura en 151 comptadors instal·lats a Manresa amb l'objectiu d'"obtenir la combinació òptima que ajudi a la implantació al territori d'aquesta nova tecnologia", asseguren.

Fer-ho fàcil i proper: més virtualitat sense perdre el tu a tu

Els usuaris són l'actiu principal d'Aigües de Manresa. Sense anar més lluny, si no hi hagués consumidors, la companyia en qüestió no existiria. En aquest sentit, i seguint en la línia d'apropar-se a la ciutadania i aconseguir que aquesta senti que l'empresa està completament al seu servei, s'està treballant incansablement per oferir una atenció integral que doni protagonisme a la virtualitat ("Internet permet agilitzar processos i gestions", apunten), però que segueixi mantenint aquest tu a tu "que no volem perdre, perquè sempre hi ha estat i perquè ens agrada ser propers i accessibles", manifesten.
 

Les oficines d'Aigües de Manresa seguiran obertes a la ciutadania Foto: AdM


No obstant, i tenint en compte que les noves generacions cada cop estan més familiaritzades amb fer tràmits online, Aigües de Manresa ha fet una aposta clara per comptar amb una oficina virtual que satisfaci totes aquelles necessitats ciutadanes. Es tracta d'una eina molt útil que permet als usuaris consultar qualsevol factura; enviar la lectura del comptador i accedir-hi sempre que es vulgui; efectuar pagaments; consultar els consums, i modificar l'adreça de notificació i la domiciliació bancària. Així mateix, també hi ha un apartat en el qual s'hi poden exposar queixes i suggeriments: "la comunicació ha de ser bidireccional i més proactiva, perquè l'objectiu final és conèixer què pensen per poder preveure què poden necessitar", conclouen.