Trenta nenes d'entre 8 i 12 anys es converteixen en enginyeres gràcies al robot Qui-Bot H2O

El Museu de la Tècnica de Manresa ha acollit la primera activitat pública del nou projecte d'innovació docent impulsat per la UPC Manresa

Nenes, durant la pràctica amb el robot Qui-Bot H2O
Nenes, durant la pràctica amb el robot Qui-Bot H2O | UPC
Redacció
12 de febrer del 2022
Actualitzat el 13 de febrer a les 10:02h
L'endemà del Dia Mundial de la Dona i la Nena i la Ciència, una trentena de nenes d'entre 8 i 12 anys s'han convertit en enginyeres programant el seu primer robot i realitzant els primers experiments químics. Ho han fet gràcies al Qui-Bot H2O, el nou projecte d'innovació docent que impulsen les àrees de TIC i Química de l'EPSEM-UPC Manresa. L'activitat ha superat amb escreix les expectatives, s'han triplicat les inscripcions previstes i es treballa per realitzar noves activitats en les properes setmanes. 

Durant les dues hores que ha durat la primera activitat pública del projecte les nenes que hi han participat han pogut construir una rèplica del robot Qui-Bot H2O, l'han programat per fer experiments químics similars als que es desenvolupen al món real, i han entès el procés i els resultats obtinguts. Al final de l'activitat i per agrair l'esforç, les nenes participants han rebut un diploma i obsequi de mans de representants de l'Ajuntament de Manresa i el Consell Comarcal del Bages

El projecte Qui-Bot H2O està coordinat pels professors de l'EPSEM, Marta Tarrés (Enginyeria TIC) i Toni  Dorado (Enginyeria Química) i va començar a caminar el juny de 2021 obtenint la segona millor puntuació en la convocatòria de foment de la ciència de la FECYT, fundació depenent del Ministeri de Ciència

El principal objectiu del projecte és apropar la ciència a la infància, trencar estereotips de gènere i demostrar que la tecnologia interessa tant a nens com a nenes. Per fer-ho s'uneixen dues disciplines amb gran futur i alta demanda de professionals com la química i la programació. Per mitjà d'experiments adaptats es vol aprofitar la curiositat innata dels infants per millorar el pensament computacional i despertar vocacions. A mig termini el projecte es planteja anar més enllà elaborant material didàctic que permeti incorporar els continguts en els plans curriculars d'educació primària i primers cursos de secundària. 

La professora Marta Tarrés assenyala que "el projecte Qui-botH2O incorpora de manera important una perspectiva de gènere. La bretxa de gènere a l'enginyeria i particularment a l'enginyeria informàtica persisteix i tendeix a incrementar-se. La millor manera de combatre-ho és apropar la ciència als infants en edats primerenques a través d'accions concretes on els nens i nenes siguin els protagonistes. Per això ens adrecem a nenes i nens des d'educació infantil fins endavant".

Per la seva banda, Toni Dorado ha volgut posar de relleu que "aquest és un projecte de territori. El projecte l'impulsem des de la universitat pública de la comarca però des de bon inici hem comptat amb la complicitat de més d'una vintena d'agents que també contribueixen a fer-lo possible". En destaquen l'Ajuntament de Manresa, el Consell Comarcal del Bages, UManresa-FUB, PIMEC, la Cambra de Comerç, el Col·legi d'Enginyers, el Centre de Formació Pràctica o el Parc de la Sèquia.