Endesa tanca el 2021 amb 1.518 famílies de Manresa adherides al Bo Social

Del total d'assignacions de la capital bagenca, un 46% han estat renovacions i un 54% noves sol·licituds

Manresa té un 12,4% més de beneficiaris del Bo Social
Manresa té un 12,4% més de beneficiaris del Bo Social | Freepik
Redacció
18 de gener del 2022
Actualitzat a les 18:06h
El 2021 s'ha tancat amb 1.518 famílies de Manresa adherides al Bo Social, un 12,4% més de beneficiaris -clients d'Endesa- respecte l'any anterior. Del total d'assignacions de la capital bagenca, un 46% han estat renovacions i un 54% noves sol·licituds.

A la demarcació de Barcelona, més de 68.400 famílies estan adherides al Bo Social, un 11% més que fa un any. Així ho constaten les últimes dades d'Endesa a tancament del 2021, de les quals més de 38.600 famílies són vulnerables i compten amb una rebaixa del 60% en la seva factura de consum elèctric, mentre que gairebé 29.800 són vulnerables severes i gaudeixen d'una reducció del 70%. Aquests descomptes, fruit de l'aprovació del nou RDL 23/2021, de 26 d'octubre, estaran vigents fins el 30 d'abril de 2022. Després d'aquesta data els descomptes tornaran a ser del 25% pels clients vulnerables i del 40% pel vulnerables severs, tal i com estableix la normativa. 

En termes absoluts i en comparativa amb l'any anterior (2020), són 6.680 clients més els que s'han pogut beneficiar de les ajudes establertes pel Bo Social aquest 2021. I si es té en compte la xifra total d'assignacions (68.483), un 59% han estat renovacions i un 41% noves sol·licituds.

Pel que fa a la tipologia, el 52% són persones en situació de vulnerabilitat segons criteri de renda, el 41% famílies nombroses, el 6% pensionistes, i l'1% correspon a col·lectius especialment afectats per la crisi econòmica derivada de la Covid-19 i que s'han acollit a aquesta ajuda –vigent fins el 28 de febrer, a no ser que el Govern ho prorrogui–. Del total de clients, el 56% són considerats vulnerables pel Ministeri i el 44% són vulnerables severs.

A més d'aquestes dues categories, aquells clients vulnerables severs atesos pels Serveis Socials de l'Administració i que, com a conseqüència, es consideren en risc d'exclusió social, no hauran de fer-se càrrec de la factura sempre que l'Administració financi com a mínim el 50% de l'import. Una vegada Serveis Socials ho acrediti i es faci càrrec d'aquest cofinançament, Endesa assumirà l'altre 50% tal com estableix el Real decret del Bo Social. D'aquesta manera, els clients no contreuen cap deute sobre aquesta factura i, com a conseqüència, no se'ls interromp el subministrament elèctric.

Renovar el Bo Social
Tal com estableix la normativa, les persones beneficiàries d'aquest descompte han de tramitar una sol·licitud de renovació cada 2 anys per a verificar que continuen complint els criteris d'assignació definits pel Govern central i, així, mantenir el descompte en la factura elèctrica. En aquest sentit, Endesa tramita a Catalunya una mitjana de 8.000 sol·licituds mensuals de Bo Social, de les quals un 70% es resolen favorablement per part del Ministeri de Transició Ecològica amb una vigència de 2 anys, excepte les famílies nombroses, que estan subjectes a la vigència del carnet. 

Així, i durant aquest primer trimestre del 2022, hi ha 7.676 famílies de la província de Barcelona a qui els caduca el Bo Social. Endesa n'insta i en promou la renovació mitjançant campanyes informatives que es realitzen amb missatges directes als clients que el tenen assignat (via mail, SMS i amb la factura de la llum que s'emet abans del venciment del termini), amb la difusió en mitjans de comunicació i amb el treball conjunt amb els Serveis Socials del territori. L'objectiu és recordar i facilitar la renovació del Bo Social perquè, en cas de no renovar-ho a temps, el beneficiari deixarà de percebre el descompte i haurà de sol·licitar-lo novament.