Manresa fa els primers passos per actualitzar un Pla de Mobilitat que no es renova des de 2012

L'Ajuntament ha engegat amb la fase de recollida de dades, que permetrà fer la diagnosi de la situació actual

Manresa inicia la revisió del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible amb la fase de recollida de dades
Manresa inicia la revisió del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible amb la fase de recollida de dades | AFT
NacióManresa
12 de novembre del 2021
Actualitzat a les 11:41h
L'Ajuntament de Manresa ha iniciat la revisió del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), una eina bàsica per a l'administració local per planificar de manera integrada les xarxes que conformen el sistema de transport de la ciutat i la mobilitat de les persones que hi viuen. Els treballs per afrontar el nou pla -que permetrà renovar el vigent, del 2012- es van iniciar fa uns dies amb la fase prèvia de diagnosi, en la qual es van fer sessions amb els grups municipals, tècnics de diferents regidories i el Consell de Mobilitat.

Dins aquesta mateixa fase, també es va començar a fer un treball de camp i enquestes telefòniques que, amb un univers que inclou tota la població, permetran conèixer i avaluar els hàbits de mobilitat de la ciutadania de Manresa. Els treballs inclouen una caracterització del trànsit a les entrades i sortides de la ciutat mitjançant aforaments i enquestes de vehicles; enquestes presencials als usuaris de transport públic (busos, Renfe i FGC); estudis per conèixer la demanda d'aparcament de diversos barris de la ciutat (diürna i nocturna); aforaments de vianants i bicicletes en diferents corredors urbans; anàlisi de la demanda de càrrega i descàrrega de diverses zones, i enquestes de mobilitat telefòniques a residents de Manresa.

Aquesta darrera enquesta té com a objectiu la caracterització dels hàbits de mobilitat quotidiana dels ciutadans de Manresa i l'opinió que en tenen. Es realitza una mostra representativa per gènere, edat i districtes (repartides de forma proporcional), amb un procediment estadístic igual que el que utilitza l'Idescat per a les seves enquestes de mobilitat.

El recull de dades de la fase de diagnosi proporcionarà a l'Ajuntament la fotografia de la situació actual, a partir de la qual es començarà a treballar el nou pla, amb altres fases que inclouran la participació de la ciutadania, que hi podrà fer propostes. És previst que la diagnosi es pugui presentar entre finals d'any i principis del 2022.

Un pla amb objectius ambientals

Les propostes d'un Pla de Mobilitat tracten sobre la mobilitat des del punt de vista del vianant, la bicicleta, els vehicles de mobilitat personal, el transport públic, el vehicle privat, l'aparcament i el transport de mercaderies. Entre els seus objectius hi ha el d'aconseguir una sostenibilitat mediambiental (amb la reducció de gasos d'efecte hivernacle); el de millorar l'eficiència dels sistemes de mobilitat; el d'aconseguir una accessibilitat universal; el de reduir l'accidentalitat millorant la seguretat viària, i el d'aconseguir un repartiment més equitatiu de l'espai públic, donant més protagonisme als vianants.

Per a la realització d'aquest nou PMUS l'Ajuntament de Manresa va sol·licitar la col·laboració de la Diputació de Barcelona, que ha assumit el 50% del cost i ha licitat els treballs de redacció del pla, que tindrà una durada de sis anys, del 2023 al 2028.

Calendari previst

La redacció del PMUS de Manresa està prevista en tres fases. La primera, de diagnosi, s'encarrega de revisar el pla anterior i d'analitzar les dades d'oferta i demanda. Un cop recollida tota aquesta informació, es realitza un document de diagnosi sobre el sistema o model de mobilitat existent a Manresa i es fixen els objectius del pla. La previsió és que aquesta primera fase acabi el mes de gener del 2022

La segona, anomenada Propostes del PMUS, consisteix en un programa d'actuacions derivats dels objectius i de la diagnosi realitzada en la primera fase. Tot plegat, segons un esquema temporal de curt (0 a 3 anys), mitjà (4 a 6 anys) i llarg (més de 6 anys) termini. Aquesta fase inclou un procés participatiu i és previst que es dugui a terme a partir del mes de juliol del 2022.

Finalment, el PMUS culmina amb la fase de tramitació i aprovació definitiva, on també s'hi inclou un període d'al·legacions. S'estima que aquesta tindrà lloc el gener del 2023.