El Gremi de Llibreters prepara una plataforma per vendre llibres digitals en xarxa a través d'Internet

El manresà Antoni Daura, de la Llibreria Parcir és el president del Gremi des del passat 15 de febrer

ACN/Montserrat Ayala
23 de febrer del 2010
576_1266938831446520
576_1266938831446520 | Montserrat Ayala

Antoni Daura, president del Grmi de Llibreters de Catalunya. Montserrat Ayala

El Gremi de Llibreters de Catalunya ha iniciat contactes amb empreses editorials per impulsar una plataforma comercial per vendre llibres digitals en xarxa a través d'Internet. Aquesta és una de les qüestions que té sobre la taula el manresà Antoni Daura, president del Gremi des del passat 15 de febrer. El Gremi aplega prop de la meitat de les 642 llibreries que hi havia censades l'any 2007 a Catalunya. Uns establiments que reben cada any uns 40.000 títols nous, dels quals només entre el 30% i el 40% són en català. La crisi ha afectat el sector amb una davallada de vendes que se situa a l'entorn del 10%, una xifra que, segons Daura, obliga els llibreters a ser molt rigorosos en la gestió.

Antoni Daura entén la irrupció del llibre digital al mercat com una estratègia dels fabricants de tecnologia per obrir una nova línia de negoci un cop el mercat s'ha saturat d'altres productes, com ordinadors o telèfons mòbils. Assegura que darrere hi ha una "dinàmica mediàtica" per fer creure que es tracta d'aparells espectaculars, quan les prestacions que ofereixen encara són molt poc atractives. Als EUA, explica, les vendes d'aquests aparells han estat només d'un 5% del total, mentre que a Catalunya la xifra no ha assolit ni l'1%.

En aquests moments, assegura, encara s'està en una fase d'expectativa. Una mostra d'això, afirma, és que els editors encara no hi han entrat amb força i que no contemplen la digital com una opció per a la publicació de novetats, en la majoria de casos.

Antoni Daura està convençut que s'avançarà cap a una convivència de formats i que a curt termini no s'ha de patir perquè el llibre en paper continuarà sent el format "més útil, pràctic i adient per a la lectura". En aquest context, els llibreters assegura, "estem a l'expectativa, però no aturats".

Per això, explica, el Gremi de Llibreters ja ha iniciat contactes amb plataformes editorials que han començat a introduir-se en el format digital per arribar a una entesa que permeti als llibreters continuar sent el pal de paller del circuit de comercialització dels llibres, fins i tot amb aquest nou format. Es tracta, diu, d'incloure a la seva oferta un format diferent que no substitueixi el llibre en paper.

"En els propers mesos", anuncia Daura, es podrà donar a conèixer una proposta conjunta dels llibreters catalans per vendre llibres digitals tant a través de la xarxa, com a les llibreries. Serà una pàgina web comuna a través de la qual s'oferirà la versió digital dels llibres. Reconeix que aquesta nova situació els obliga a "no encantar-nos massa", però alhora requereix d'una certa prudència per evitar fer unes inversions que a la llarga els puguin passar factura. Amb el temps, diu, la llibreria ha d'acabar sent una "plataforma transversal de continguts editorials".

En aquest sentit qüestiona les grans inversions que plantegen empreses com Telefònica, que ha anunciat la voluntat d'entrar en el negoci del llibre digital. Segons Daura, aquestes grans empreses "tenen una percepció poc correcta del mercat del llibre". "Llegir", diu, "implica voluntat i esforç, no és com escoltar música". A més, per fer de la lectura un negoci, és imprescindible incrementar el nombre de lectors que hi ha actualment.

Altres reptes per al sector
A banda de posicionar-se en el món del llibre digital, els llibreters tenen sobre la taula altres qüestions estratègiques. Segons Daura, una de les més importants és la "professionalitat". Les llibreries s'han de posar al dia en noves tecnologies "per ser al mercat de forma més àmplia i defensar el paper de comerç cultural i de proximitat". Això vol dir, afegeix, "tenir eines per no perdre el tren".

En aquest sentit, Daura aposta perquè les llibreries es dotin de programes de gestió i d'accés a Internet. Un pas que assegura que està costant força als establiments més petits.

Ser uns interlocutors amb pes
El llibreter és al darrer pas de la cadena de comercialització del llibre. Per això, afirma Daura, el sector hauria de "tenir més veu i pes". Tradicionalment, afegeix, l'administració ha donat més suport als editors.

Un dels reptes que s'ha marcat des de la presidència del Gremi és fomentar el diàleg tant amb els editors com amb l'administració per "ser més presents a l'hora de plantejar línies estratègiques" a l'entorn del llibre. Assegura que no s'han sentit "arraconats", però que cal que el pes del llibreter s'equipari al dels editors.

Massa títols en temps de crisi
Segons dades de l'any 2007, a Catalunya hi havia 642 llibreries. D'aquestes, unes 300, formen part del Gremi de Llibreters. En aquests establiments es comercialitzen anualment uns 40.000 títols nous, dels quals només uns 8.500 són en català, una quantitat força estable des de l'any 2003. La crisi, però, no ha afectat especialment els títols publicats en aquesta llengua, assegura Daura.

El nou president dels llibreters catalans diu que en els darrers cinc anys els editors han frenat la producció de llibres i que això ha estat bo per al sector. "Ens era molt poc pràctic", afirma, tenir un fons tan ampli per a la comercialització amb un "excés de novetats" que el mercat no podia absorbir.

En el darrer any, explica Daura, s'ha produït una davallada de vendes que es pot xifrar entre el 8 i el 10%. El president del Gremi de Llibreters diu que tot i que es tracta d'un sector força estable i que la crisi no ha comportat un tancament massiu de llibreries, sí que ha obligat el sector a ser molt més rigorós en la gestió per reduir les despeses.