El primer TAV entre Catalunya i França travessa el túnel del Pertús a 197 km/h

Redacció
20 de desembre del 2010

Malgrat no hi va haver inauguració oficial, van assistir al primer viatge autoritats locals que van manifestar que l'alegria és continguda perquè tota la línia no estarà enllestida fins al 2012. L'entrada en funcionament de l'alta velocitat en el tram transfronterer permetrà estalviar una hora i quart entre Barcelona i París.

A partir de diumenge els Pirineus van deixar de ser una barrera per a la connexió ferroviària entre Catalunya i França. Després d'any i mig d'estar acabat però parat, el túnel del Pertús es va posar en funcionament el matí de diumenge. Els trens han estat tres setmanes fent-hi proves i, finalment el primer comboi que l'ha recorregut va entrar al túnel a les 11.15 hores.

El tram Figueres- Perpinyà forma part de la línia Barcelona-París de l'alta velocitat que encara no està en ple funcionament. Les previsions són que al 2012 entri en funcionament el tram Barcelona-Figueres i que, com a mínim, s'arribi al 2020 perquè a l'estat francès es completi la línia amb el tram Perpinyà-Montpellier que, actualment, no està ni en construcció.

Això fa que els passatgers no puguin fer el trajecte en un únic comboi. A Barcelona els viatgers han de prendre un tren de mitja distància que fa de connexió amb el TAV a la nova estació de Figueres-Vilafant. Aquest trajectes és d'una hora i 40 minuts. A Figueres, els passatgers han d'agafar la maleta i creuar l'andana on els espera un tren de l'operadora francesa SNCF que enllaçarà Figueres amb París. Aquest tren circula com a màxim a 200 km/h dins el túnel i, un cop supera Perpinyà, circula per una via d'ample convencional a una velocitat més lenta fins a Montpeller ja que l'alta velocitat no està construïda.

Un cop superat Montpeller, el tren torna a enfilar-se fins als 320 km/h fins arribar a la capital francesa. En total, el trajecte es fa en set hores i 25 minuts i permet estalviar una hora i quart respecte a l'anterior Talgo que unia Barcelona i París.

Des del passat 23 de novembre, quan es va iniciar la venda de bitllet, s'han venut un total de 4.051 passatges per trajecte Barcelona-París.

Segons els càlculs de Renfe, s'espera arribar als 300.000 viatgers el 2011 per a aquest tipus de connexions. "Volem formar part de la història, fa 132 anys que es va inaugurar el primer tren de Portbou a Cervera i ara posem en marxa aquesta nova i més moderna connexió", va destacar Martín que reconeix però que fins al 2012 no hi haurà una operativitat completa, en territori català, d'aquesta línia.

Si amb la posada en funcionament del TAV en el tram transfronterer el viatge de Barcelona a París és de 7 hores i 25 minuts, quan tota la línia estigui acabada ja des de Barcelona el viatge es farà de manera directe i només en 5 hores i 40 minuts.

Viatgers que volen fer turisme

La cita d'aquest diumenge és històrica per a molts passatgers que no van voler perdre l'oportunitat de poder estrenar el túnel del Pertús. Per això, molts dels viatgers que ocupaven els seients del primer TAV entre Figueres i París es desplaçaven bàsicament per fer turisme.

Aquest és el cas d'en Cinto Ferrer i la seva dona que van agafar el tren a Figueres per anar fins a Perpinyà on per passar-hi el dia. "Hem escollit avui perquè és el primer tren que fa una connexió trasnfronterera ràpida, moderna i eficaç", va afirmar Ferrer que assegura que aquest tren pot fer créixer la relació dels empordanesos amb els veïns de Perpinyà.

En Joan Munt i la Mercè Pin van agafar el tren des de l'estació de Sants a Barcelona. La seva intenció era estrenar el tram nou ja que són aficionats a viatjar en tren i han provat ja diverses línies d'alta velocitat. "Viatgem només fins a Perpinyà perquè és el tram nou i el volem veure", va manifestar Munt que reconeix que amb l'entrada en funcionament del nou tram s'escurça el temps de viatge. Ara bé, també van lamentar que encara "no és suficient" la velocitat i el temps que s'inverteix per anar a Perpinyà perquè les obres fins a Figueres encara estan en marxa.

"Penso que és històric, anem fent pas a pas",  va afirmar la Mercè Pin que desitja que arribi el dia que s'estreni tota la línia per tal que la mobilitat es faci "de manera més moderna i no dependre exclusivament de l'avió".

Al costat de la Mercè i en Joan hi havia un altre matrimoni que, en aquest cas, va arribar fins a París. Van pujar de Girona per passar quatre dies a la capital francesa. "Si has d'anar amb avió i comptes el temps que tardes en anar a Barcelona, embarcar i després desplaçar-te fins al centre de París et surt més a compte anar en tren", va justificar Joan Lladó que va defensar que el tren és "més còmode" que l'avió.

Tant a les andanes de l'estació de Figueres com a les de Perpinyà van ser habituals les imatges dels passatgers fent-se fotografies amb els bitllets. Per tothom aquest diumenge va ser un dia per recordar.

 

 

El primer TAV arriba a l'estació de Perpinyà. El primer TAV arriba a l'estació de Perpinyà.