La meitat dels desplaçaments per Lleida es fan a peu, segons un estudi

L'informe de la Paeria també revela un descens de l'ús del vehicle privat i que els busos no han recuperat els usuaris prepandèmia

El carrer Major de Lleida
El carrer Major de Lleida | ACN
Redacció
05 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 8:37h
L'Ajuntament de Lleida ha presentat aquest dimarts la diagnosi per elaborar el nou Pla de mobilitat de la ciutat i que, entre altres aspectes, posa de relleu que gairebé la meitat dels desplaçaments a la capital del Segrià es fan a peu. Així mateix, l'estudi constata un descens de l'ús del vehicle privat a la ciutat i que els autobusos urbans no han recuperat els passatgers d'abans de la pandèmia. En el marc de la jornada també s'ha dut a terme el primer taller durant el qual agents socials i econòmics, entitats i veïns ha pogut fer suggeriments i aportacions per tal que la Paeria les tingui també en compte a l'hora d'elaborar el document final del Pla de mobilitat urbana de Lleida.

El document presentat analitza la situació actual de la mobilitat a la ciutat i esbossa les que seran les línies estratègiques del Pla, que es definiran posteriorment, i que aniran encaminades a promoure un model que prioritza el vianant i afavoreix la mobilitat activa, a partir de la pacificació dels carrers, la racionalització de l'ús del vehicle privat, l'augment de la utilització de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VMP) i un transport públic de qualitat, competitiu i intermodal.

El Pla de Mobilitat Urbana configura les estratègies de mobilitat sostenible del municipi i té una vigència de sis anys. El pla s'inicia a partir d'una primera fase de diagnosi, prèvia a la fase de participació ciutadana i a l'estudi d'alternatives, propostes i el programa d'actuacions.

Prop de la meitat dels desplaçaments es fan a peu
A Lleida gairebé la meitat dels desplaçaments (48.23%) es fan a peu, malgrat que les condicions climàtiques poden perjudicar els desplaçaments a peu a l'estiu i a l'hivern i que les fases semafòriques estan pensades per a la fluïdesa del trànsit i no per al vianant.

No obstant això, el disseny de la ciutat afavoreix els desplaçaments amb vehicle privat. En vies principals es registren entre 8.000 i 10.000 vehicles al dia i a l'Ll-11 s'arriba als 16.000, tot i que les vies d'accés a la ciutat registren ara 104.000 vehicles diaris, un 24% menys que al 2009 i també hi ha un descens en altres vies cèntriques com ara la Rambla Ferran, cosa que facilita futures accions de pacificació, segons la Paeria.