La nova estació d'autobusos de Lleida tindrà 28 andanes i sistema intel·ligent

Entrarà en funcionament el 2025 i el pressupost del projecte és de 40 milions d'euros

Presentació de la nova estació d’autobusos
Presentació de la nova estació d’autobusos | ACN
Redacció
08 de juny del 2022
Actualitzat a les 9:58h
La nova estació d'autobusos de Lleida tindrà 28 andanes, control i gestió intel·ligent i uns 12.000 metres quadrats, entre andanes i estacionament (9.600 m2), vestíbul (1.300 m2), sales tècniques i lavabos. El projecte, que s'ha presentat aquest dimarts, es licitarà a la tardor i, després de 22 mesos d'obres, serà una realitat al 2025.

El pressupost del projecte és de 40 milions d'euros, el 80% dels quals es finançaran amb fons europeus. El 20% restant anirà a càrrec de la Generalitat mentre que la Paeria s'encarrega de l'adquisició i cessió dels terrenys. Hi haurà una entrada i sortida única pels autobusos per Príncep de Viana mentre que els usuaris podran accedir per l'entrada principal a la plaça Ramon Berenguer o per Comptes d'Urgell.

La presentació del projecte s'ha fet aquest dimarts al matí davant dels DOCS. L'alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha destacat que la ciutadania podrà accedir i conèixer aquest "bé patrimonial" per a molts desconegut i ha celebrat que el projecte permetrà dotar Lleida d'una estació d'autobusos més gran i amb més centralitat urbana, a tocar de l'estació de tren, "com es fa a les principals ciutats europees".

El primer tinent d'alcalde i regidor d'Urbanisme, Toni Postius, també ha destacat que el projecte recupera "un patrimoni històric de la ciutat com són els DOCS" i que l'objectiu és "no només recuperar-los sinó també "dotar-los de funcionalitat". Postius ha explicat que la nova estació d'autobusos serà per fi una realitat després de molts anys de negociacions i aquesta és una primera passa del que ha de ser el pla de l'estació. "Quan vam arribar al govern municipal ens vam trobar una estació d'autobusos –l'actual- en un estat ruïnós i ara l'hem convertit en baixador a l'espera que els veïns decideixen a quins usos volen destinar l'espai", ha afegit.

Per la seva banda, el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha assegurat que amb aquesta obra, la Generalitat demostra que una de les seves prioritats és potenciar el transport públic. "Cal una mobilitat eficient per a la ciutadania i per lluitar contra el canvi climàtic", ha dit.

A més, ha destacat que el projecte dotarà Lleida d'una infraestructura molt important i que la nova estació d'autobusos serà una de les estacions "més modernes de Catalunya". Gavín ha afegit que la nova estació comptarà amb un sistema d'intel·ligència artificial que "identificarà l'autobús quan entri i li dirà a quina andana ha d'anar depenent de si és hora punta o no, per exemple". Gavín ha avançat que la nova estació d'autobusos oferirà més de 45 rutes, tant interterritorials, com estatals i algunes internacionals.

Finalment, el subdirector general de Programació i Execució de la Generalitat, Pedro Malavia, ha destacat que d'entre els 40 milions de pressupost, 1 s'haurà d'invertir en demolir antics magatzems i sitges de l'antiga Meta, que no estan protegits, per poder aprofitar tot l'espai.

Malavia ha concretat que el projecte mantindrà la volta catalana existent, tot i que els pilars originals, dels quals només se'n conserven el 10% s'hauran de reposar. D'altres pilars s'hauran de suprimir per permetre els girs dels autobusos, ha dit. "Serà la millor estació d'autobusos de Catalunya", ha assegurat i ha apuntat que l'obra preveu un mirador a la part de dalt tot i que encara no s'ha decidit a què es destinarà. De moment, la nova estació d'autobusos no preveu bar ni restaurant.