Seguretat

Les tasques als talussos de Sant Llorenç han millorat la seguretat en més del 100%

La Diputació de Lleida lliura un informe a l'Oficina d'Avaluació Ambiental

per Redacció, Lleida | 10 de novembre de 2021 a les 13:55 |
Imatge dels treballs de retirada de roques | Diputació Lleida
La Diputació de Lleida ha lliurat a l'Oficina Tècnica d'Acció i Avaluació Ambiental (OTAA) de la Generalitat un informe que assenyala que s'ha millorat més d'un 100% la seguretat dels talussos sobre la carretera LV-9047, entre Camarasa i Sant Llorenç de Montgai, a la Noguera.

La diputació lleidatana va actuar sobre un 20% de la superfície del talús a la zona de la Roca dels Bous i va retirar, amb mitjans mecànics i sense usar explosius, 46 blocs de roques detectades com a potencialment inestables i amb risc de caure a la carretera. El Servei de Vies i Obres de la institució proposa diferents accions de correcció sobre l'entorn natural, que contemplen la construcció d'una escullera i la integració dels talussos amb vegetació autòctona. 


L'informe, que inclou les anàlisis de riscos geològics i la memòria ambiental amb què es va procedir als treballs, conclou que "d'acord amb els càlculs geotècnics, el factor de seguretat ha augmentat d'1 a una mitjana de 2,05, amb una millora de més d'un 100%".

Des del punt de vista de la seguretat de la carretera que transita al peu d'aquests talussos, es va efectuar una anàlisi amb drons del vessant de la Roca del Bous, quantificat en 30.400 m2. "D'aquests, 7.200 m2 s'havien considerat de potencial inestable. Una vegada revisats al detall els 7.200 m2, s'han retirat 46 blocs amb un volum total mesurat (amb limitacions) de 520 m3", assenyala l'informe.


Segons la memòria tècnica, es van identificat 17 zones amb blocs potencialment inestables, mitjançant fotogrametria amb dron. Aquest tècnica s'ha aplicat al talús de la Roca del Bous en el seu conjunt i al Talús del Pont Vell o de l'Escaleta.

Algunes de les zones es van inspeccionar també físicament coincidint amb els dies dels vols en dron, accedint per algunes de les múltiples vies d'escalada existents. Durant la inspecció física, es van ratificar bona part de les dades obtingudes amb el dron, si bé algunes es van descartar, i es manifesta la precarietat d'alguns punts, on fins i tot la simple pràctica esportiva de l'escalada podria mobilitzar blocs de pedra sobre la plataforma de la carretera, expliquen des de la Diputació de Lleida.


Pedres retirades amb “airbags”


Per tal de retirar els blocs, es va fer majoritàriament amb l'ús d''airbags' quan es realitzen treballs en alçada. La tècnica prové de la mineria a cel obert i del rescat de persones i els Bombers també l'utilitza per a excarcerar i bolcades de vehicles.


Es tracta d'una tècnica que permet treballar a uns metres de distància del bloc que es vol enretirar i, per tant, fora de l'abast de qualsevol moviment descontrolat que pogués atrapar els operaris involucrats, les seves cordes o la seva trajectòria d'escapatòria. És també la tècnica ergonòmica més recomanada pels especialistes en seguretat laboral, ja que evita les maniobres forçades dels operaris involucrats. A més, no és invasiva amb l'entorn.

El sanejament dels talussos va anar a càrrec de l'empresa Kuroba-Quatre, SL, contractada per la Diputació, i s'ha dividit en dues fases. La primera és la que s'ha realitzat de forma preventiva a partir d'un informe preventiu redactat pel doctor enginyer Carles Raïmat i s'ha centrat en la retirada de blocs inestables de pedra detectats per imatges preses amb drons. La segona, consisteix en una anàlisi tècnica i econòmica de les possibles alternatives que es durien a terme en un futur a partir de les conclusions finals una vegada s'han retirat els blocs amb caràcter preventiu. 

 

Participació