MOBILITAT

​Els sistemes de transport flexible i sostenible a l'Alt Pirineu i Aran permeten un estalvi de CO2 del 173%

Territori guanya per un any més el projecte europeu Last Mile

per Redacció, 18 d'agost de 2021 a les 12:25 |
Un grup de persones a l'estació del tren de la Pobla de Segur, | Marta Lluvich
El Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori compta per un any més amb el programa europeu Last Mile. L'objectiu del programa, centrat en la mobilitat sostenible, és aconseguir solucions innovadores i flexibles que permetin als visitants de zones rurals i turístiques fer el darrer tram del recorregut en aquestes condicions.

La introducció del transport flexible i sostenible implementats amb el Last Mile al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici durant els anys 2018 i 2019 i la reducció de C02 per l'estalvi de passar del cotxe al bus ha estat d'un 173% i ha estat valorada en 53.989,60 euros.


Els serveis implementats a la regió de l'Alt Pirineu i Aran es concreten amb transport a la demanda, diferents serveis de bus per accedir al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, l'inici de la ruta cicloturística Lleida - La Pobla de Segur que fomenta la intermodalitat bici-tren i la possibilitat de combinar el transport en bicicleta i el bus.

En el període del Last Mile 2016-2020 el Pla d’Acció Regional a Catalunya ha treballat durant 4 anys en altres eixos com l'ampliació de serveis de transport a la demanda en la regió de l'Alt Pirineu i Aran i s'ha millorat el servei Lles-la Seu d'Urgell( incorporació de noves parades a accés d'Arànser, accés a Músser i el Pont de Bar), el servei Rivert-Tremp (incorporació nova parada a Torallola i ajust de calendari) i el servei Lleida-Portainé (incorporació de tràfics de parades intermèdies).


Pel que fa a la implementació del sistema Bicibus està tenint força acceptació. L'operador del servei interurbà ALSA ofereix a un preu accessible fundes per a bicicletes per col·locar-les a les bodegues dels autobusos. S'està estudiant la possibilitat que els autobusos dels servei del Bus del Parc tinguin una plataforma de bicicletes per a fins 4 bicicletes. Aquesta mesura s'està implementant des del passat estiu amb èxit a Girona.

La ruta cicloturista Lleida - La Pobla de Segur (tren-bicicleta) l'any 2019 es va senyalitzar un tram de 45,5 km. del tram Lleida-Balaguer i Salàs de Pallars- La Pobla de Segur. El tram de Sant Llorenç de Montgai a Cellers es fa en tren perquè es considera no apte per a un cicloturisme d'alforges o per a tots els públics. Aquesta acció promou la intermodalitat bicicleta-tren aconseguint una reducció del 100% de la contaminació.


Conjuntament amb el grup de treball del projecte Last Mile a Catalunya i el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici s'ha treballat per millorar el servei del Bus del Parc que fa el recorregut de Pla de l'Ermita - Taüll - Vielha - Esterri d'Àneu - Espot - Sort - La Pobla de Segur, així com el servei entre La Pobla de Segur i el Pont de Suert. De forma conjunta amb l'Ajuntament de la Torre de Capdella i el Parc s'ha treballat per fer realitat el transport en bus de La Vall Fosca – Telefèric que uneix La Pobla de Segur - Senterada - Torre de Capdella - Pantà de Sallente durant període estival.

El 2019 es va inaugurar un nou servei d'autobusos entre l'estació de tren de La Pobla de Segur i el telefèric de la Torre de Cabdella. Els horaris dels autobusos estan coordinats tant amb el tren com amb el telefèric. Això permet accedir a la part sud del parc d'Aigüestortes.

Per tal de garantir l'èxit de les mesures de transport implantades al projecte es demana la implicació dels diferents agents (ajuntaments, parcs naturals i oficines de turisme) dedicades a promoure el turisme de la zona de l'Alt Pirineu i Aran, per tal fer de difusió i promoció de la utilització del transports públics i de les rutes ciclo turístiques.

Paral·lelament, es treballa conjuntament amb els operadors de transport per dotar de xarxa WIFI les estacions d'autobusos i ferroviàries. Actualment, el 66% de la flota d'Alsina Graells disposa de wifi, i està previst arribar al 85% de la flota amb wifi.

L'etapa post Covid-19



La crisi de la Covid-19 ha afectat els sistemes de transport sostenibles i flexibles implementats gràcies al Last Mile: es van incrementar els modes de viatge individuals per minimitzar el risc d'infecció alhora que hi havia restriccions de moviment, amb efectes sobre el comportament del viatger i recreatiu de les persones. En algunes regions, però, com Catalunya, hi ha hagut un augment del turisme local, creant nous reptes com l'augment del trànsit individual o la necessitat de gestió de visitants i aparcaments.

En aquesta nova etapa del projecte, els socis intercanviaran els impactes de la Covid-19 a les seves regions per implantar noves solucions per al futur. Cada regió estudiarà l'afectació en els mitjans implementats en el període anterior, n'intercanviarà opinions amb els agents regionals i analitzarà les bones pràctiques per a la recuperació dels serveis.

Catalunya, basant-se en els aprenentatges de l'intercanvi, té com a objectiu la implementació de nous projectes relacionats amb els reptes que planteja la Covid-19, és a dir, la millora dels serveis de transport públic; ampliar les rutes cicloturístiques i enfortir la digitalització dels serveis de transport.

En concret, amb el pressupost de 65.000 euros d'enguany, es treballarà en dissenyar l'ampliació de la freqüència dels autobusos i els serveis de transport a demanda a la regió de l'Alt Pirineu i Aran, tant en la freqüència dels serveis com en el període estacional. Es volen explorar noves accions de flexibilitat i anticipació. També es reforçarà el sistema de bicibusos "bicicletes als autobusos".

En aquest proper any de vigència s'ampliarà la ruta cicloturística Lleida-La Pobla a nous trams i es potenciarà la digitalització dels serveis Last Mile, amb la venda de bitllets a través d'Internet i l'ús de codis QR.

Catalunya forma part del projecte Last Mile amb 6 socis més: l'Agència Mediambiental d'Àustria, l'Administració Regional del Tirol Oriental (Àustria), l'Agència pel suport del desenvolupament regional de Kosice (Eslovàquia), el Club Desenvolupament Sostenible de la Societat Civil (Bulgària), el Parc Natural Upper Sûre (Luxemburg) i el Voivodat de Pomerània Occidental (Polònia).

 

Participació