Universitat

Els estudiants de la UdL creuen que els professors s'han de formar més en competències digitals

L'estudi sobre la docència virtual durant el confinament recull l'opinió d'uns 900 alumnes d'universitats de l'Estat

per Redacció, 22 de març de 2021 a les 11:19 |
Un professor de la UdL fent classes on-line | UdL
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de març de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La docència virtual sobrevinguda amb el confinament per la Covid-19 ha posat de relleu mancances en el sistema universitari, segons l'estudiantat, que considera necessari un increment de la formació del professorat en competències digitals i pedagògiques. També reclama més suport i tutories, especialment en els primers cursos dels graus.

Així ho afirma un projecte de recerca de la càtedra DOTS de la Universitat de Lleida (UdL) que ha recollit l'opinió de prop de 900 alumnes de grau, màster i doctorat de vint universitats de l'estat espanyol i que s'ha traduït en dos articles a la revista internacional "Sustainability".


L'estudi, que porta per títol "La percepció dels estudiants universitats sobre la qualitat de la docència en emergència", posa de manifest que "la majoria de l'alumnat no està satisfet amb aquesta experiència d'aprenentatge, sobretot, el dels primers cursos de grau", explica la professora i coordinadora de l'equip EDO-UdL, Isabel del Arco.

La primera part del projecte revela la insatisfacció amb la docència virtual de l'estudiantat, que demanda una millor formació del professorat quant a l'ús d'eines tecnològiques i una redefinició de les assignatures que permeti una avaluació contínua.


Els resultats mostren poca diversitat en les metodologies d'ensenyament, la docència virtual es va realitzar amb els mateixos paràmetres que la presencial i el paper de l'alumnat va ser de passivitat, amb poca interacció amb el personal docent, assegura l'equip de la UdL. "Si bé és cert que no va haver-hi dificultats per a seguir el curs, es va prestar poca atenció al benestar emocional dels estudiants", assenyalen les conclusions.

Per això, els investigadors de la UdL destaquen la necessitat de "desenvolupar l'adaptabilitat del professorat universitari a situacions imprevistes, així com una reflexió contínua sobre el model utilitzat en el procés docent mediat per les tecnologies digitals i la importància de promoure una major autonomia i autogestió". Això implicaria un canvi del rol docent, que "ha d'assumir el paper de guia, mediador i assessor per afavorir un aprenentatge autònom, crític i reflexiu", destaca del Arco.

 

Participació