El «mindfulness» redueix l'estrès als estudiants de Medicina

Segons una estudi de la UdL que aposta per oferir aquesta formació complementària

Redacció
18 de març del 2021
Els exercicis d'atenció plena o "mindfulness" redueixen els nivells d'estrès i la simptomatologia psicopatològica en l'estudiantat de Medicina, que presenta una alta prevalença d'aquestes alteracions durant la carrera universitària, la formació com a residents i, posteriorment, en l'exercici professional com a metges. Així ho afirma una recerca realitzada per la Universitat de Lleida (UdL) que s'ha publicat a la revista internacional Mindfullness. També hi ha treballat una investigadora de la UNED.

En l'estudi han pres part 143 estudiants de la UdL, 68 al grup d'intervenció i 75 al grup control, amb una edat mitjana de 20,28 anys. El 73,4% dels participants són dones. El programa d'atenció plena s'ha desenvolupat al llarg de 16 setmanes, amb vuit sessions de "mindfulness" de 2 hores de durada cadascuna guiades pel psicòleg Pere Oró. "És una pràctica que combina intervencions estructurades, formals i informals, basant-se a parar esment d'una manera particular: centrat en el moment present, a propòsit, i sense establir judicis de valor", explica Oró.

L'equip ha realitzat avaluacions dels participants abans i després de la intervenció. Així han comprovat que el programa basat en "mindfulness" produeix una clara millora en la simptomatologia psicopatològica i de l'estrès. Concretament, els resultats mostren una reducció de l'estrès de 24.07 a 20.1 en l'escala PSS. En canvi, no han observat efectes en la sensació de desgast professional o burnout.

"L'alumnat de Medicina presenta una elevada simptomatologia d'estrès, ansietat i burnout  pels elevats requeriments acadèmics, la sobrecàrrega de treball i la responsabilitat de la pròpia professió", explica la professora de la UdL i investigadora en l'estudi, Montserrat Esquerda. Per això, "aquest estudi pot contribuir al disseny d'un programa de formació per promoure estratègies efectives d'autocura tant per a l'estudiantat com per al col·lectiu mèdic", afegeix.

Els autors de la recerca proposen oferir aquest tipus d'intervenció com a activitat complementària o fins i tot com a part del currículum de formació principal. També creuen que les futures investigacions haurien d'aprofundir més el concepte de burnout i els factors que poden contribuir a la seua aparició.