Recerca

Estudien els factors que influeixen en la imatge corporal dels adolescents

Han tingut en compte aspectes com ara la pròpia percepció, les opinions d'entorn i les expectatives creades pels mitjans

per Redacció , 17 de març de 2021 a les 19:35 |
Eva M. Artigues, Mercè Pollina i Glòria Tort, infermeres de l'atenció primària de Lleida i l'Anoia, investigadores de l'IDIAP Jordi Gol i professores de la Universitat de Lleida (UdL), han publicat un estudi sobre els factors que influeixen en el concepte de la imatge corporal dels adolescents.

Han tingut en compte, entre altres aspectes, la pròpia percepció, les opinions d'amistats i família, l'entorn escolar i les expectatives creades pels mitjans de comunicació. Les autores parteixen de la base que l'educació que reben els adolescents sobre l'acceptació de la pròpia imatge és, en termes generals, "poc efectiva". Això "pot provocar una insatisfacció entre els i les joves que pot derivar en comportaments poc saludables", assenyalen.


L'article 'El significat i els factors que influeixen en el concepte de la imatge corporal: revisió sistemàtica i metaetnografia des de la perspectiva de l'adolescència' s'ha publicat recentment a la prestigiosa revista científica 'International Journal of Environmental Researchand Public Health'.

Després d'avaluar estudis realitzats durant més de deu anys, l'article se centra en sis aspectes com són la pròpia percepció de la imatge corporal; les opinions dels amics; les opinions de la família; aspectes de l'àmbit escolar; expectatives creades pels mitjans de comunicació, i les estratègies, pràctiques i cura de la imatge corporal.


A partir d'aquests paràmetres, les investigadores han desenvolupat un model explicatiu del desenvolupament de la imatge corporal que ha de permetre implementar noves estratègies i programes per aconseguir promoure una imatge corporal saludable entre el col·lectiu adolescent.

Segons les autores de l'estudi, aquestes intervencions haurien de tenir en compte múltiples factors, la perspectiva dels adolescents, les necessitats específiques de cada subgrup (nois i noies), l'entorn escolar, el suport del professorat, així com les estratègies per contrarestar els missatges negatius dels mitjans de comunicació i la publicitat. "Analitzar tots aquests factors és necessari per entendre les necessitats del col·lectiu adolescent i desenvolupar plans de salut individualitzats per a aquesta etapa de la vida", assenyalen.

 

Participació