La UdL participa en un projecte per a la inclusió social a 'l'era digital Covid'

Està liderat per Campus Iberus, i també compta amb universitats d'Itàlia, Portugal i Xipre

Redacció
03 de març del 2021
La Universitat de Lleida (UdL) participa en un projecte Erasmus + per reconèixer pràctiques educatives innovadores que faciliten la inclusió social després de la transformació digital que va dur a les escoles la pandèmia de la Covid-19.

Està liderat per Campus Iberus -el consorci d'universitats de la Vall de l'Ebre del qual forma part la UdL-, i compta també amb la participació d'universitats d'Itàlia, Portugal i Xipre. Va ser seleccionat com a quart millor de l'Estat d'entre els 76 projectes que van passar a la fase final del concurs de la convocatòria Erasmus +. Es desenvoluparà durant els cursos 2021-22 i 2022-2023 i per a la seva execució el pressupost assignat per la Comissió Europea és de 168.635 euros.

El projecte del Grup d'acció de Campus Iberus Educació inclusiva a espais rurals, urbans i periurbans porta per títol 'Pràctiques inclusives d'ensenyament creativa i innovadora amb TIC / TAC a escoles d'especial dificultat'. Segons informa la UdL, ha estat seleccionat "pel rol actiu que universitat i centres educatius prenen en un procés d'investigació que contribuirà a reconèixer i a ampliar el coneixement sobre l'ús de tecnologies digitals en entorns desfavorits" i pel seu pla de difusió i de transferència de coneixement a la societat.

Els seus objectius són reforçar la innovació en l'entorn escolar, investigar i ampliar el coneixement sobre l'ús de tecnologies digitals en entorns desfavorits i difondre els seus resultats. Així es desenvoluparà un pla de sostenibilitat que inclou una xarxa d'escoles inclusives a través d'una plataforma, la identificació de pràctiques innovadores inclusives amb TIC i una eina digital per a autodiagnòstic de les potencialitats per a la inclusió i una guia amb exemples d'accions innovadores per la inclusió social a través de les tecnologies digitals.

El disseny del projecte ha anat a càrrec de Begoña Vigo, professora de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Saragossa, i Sergio Andrés, professor de Sociologia de la Universitat de la Rioja, al costat de l'equip tècnic de Campus Iberus. Hi participaran Betlem Dieste i Ana Cristina Blasco (Universitat de Saragossa) i Jordi Garreta (Universitat de Lleida), a més d'experts de la Universitat de Ferrara (Itàlia), la Universitat Lusòfona d'Humanitats i Tecnologies (Portugal) i la Universitat de Xipre.

L'equip que desenvoluparà aquest projecte està format per set socis, organitzats com un tàndem universitat-centre educatiu. Hi participen tres escoles -una urbana (Portugal), una altra periurbana (Itàlia) i una altra rural (Espanya)-, al costat dels equips de recerca en educació de les universitats de Saragossa, la Rioja, Lleida i Ferrara; en treball social, (Universitat Lusófona), i en programari (Universitat de Xipre). A més, un total de 31 escoles, institucions i entitats han mostrat la seua disposició a col·laborar-hi.