Lleida tindrà gairebé el 90% de vies limitades a 30 km/h a partir de divendres

Les travessies principals de la ciutat queden excloses d'aquesta mesura

Redacció
28 d'octubre del 2020
Actualitzat a les 10:10h
Imatge d'un parquímetre a la ciutat de Lleida
Imatge d'un parquímetre a la ciutat de Lleida | Àlvar Llo
Lleida serà a partir del cap de setmana Ciutat 30. La Paeria dona un pas important en el model de mobilitat a la ciutat amb la implantació de les zones 30 a partir del 30 d'octubre. Amb aquesta mesura, el 87% dels vials de la ciutat tindran la velocitat de circulació limitada a 30 km/h. En quedaran exclosos, però, els vials principals com ara el passeig de Ronda, la rambla d'Aragó o les avingudes de Blondel i Prat de la Riba, entre altres, amb limitació a una velocitat superior, generalment de 50 km/h. Amb les zones 30 es recuperaran les voreres per a vianants, i les bicicletes i els VMP podran anar per la calçada, creant espais més segurs per a tots els usuaris.

L'Ajuntament de Lleida ha presentat aquest dimarts la nova regulació i la campanya que l'acompanyarà per fer-ne la senyalització corresponent i la divulgació entre la ciutadania. L'alcalde Miquel Pueyo ha explicat que el confinament va permetre posar en marxa algunes mesures i, davant l'experiència positiva, s'ha volgut donar un pas endavant amb l'aprovació al ple de juny de la mesura la modificació de la velocitat a la majoria de carrers, que no ha rebut cap al·legació. Això, ha dit, és significatiu perquè el projecte neix amb elevat consens.

Pueyo ha assenyalat que Lleida se suma al llistat de ciutats que ja han fet el canvi en el model de mobilitat, com és el cas de Tarragona, Palma o Bilbao o, mirant a Europa, Estocolm, Berlín o Londres. I ha afegit que circular a menys velocitat comportarà menys accident i de menor gravetat.

El 30 d'octubre entra en vigor la normativa, però l'alcalde ha indicat que la Paeria és conscient del període d'adaptació que requereix aquest canvi, per la qual cosa primer es desplegarà una campanya informativa a les xarxes socials i als mitjans de comunicació, per trametre quins han de ser els nous hàbits a l'hora de circular, i no es sancionarà fins al cap d'un mes, és a dir a partir del 30 de novembre. Al les escoles es farà una tasca divulgativa, així com amb els i les agents cívics que hi participaran fent explicacions més directes a les persones usuàries i conductores.

Pueyo ha apuntat que aquest dimarts es constituirà un grup de treball per detectar el retorn de la implantació i per acabar de definir i treballar el model de circulació que es vol per a Lleida.

La mesura afecta unes 1.100 vies de la ciutat

El tinent d'alcalde i regidor d'Urbanisme, Toni Postius, ha assenyalat que són el 87% del total i que només 26, bàsicament vies principals, tindran una limitació superior. Postius ha recordat que la conversió en zona de vianants dels carrers els caps de setmana ja va ser una primera acció, que té continuïtat amb el canvi de velocitat que s'aplica a gairebé tota la ciutat.