port de comiols

La nova carretera de Comiols seguirà l’eix actual i incorporarà quatre túnels i quatre viaductes

El Govern presenta a Tremp el projecte definitiu pel port de Comiols, que comptarà amb un pressupost de 185 milions d’euros i preveu retallar en cinc minuts el trajecte entre Isona i Artesa de Segre

per Jordi Ubach / Tomàs Garcia , 5 d'agost de 2020 a les 14:35 |
Damià Calvet ha presentat el projecte defintiu aquest dimecres a Tremp | Tomàs Garcia
La nova carretera de Comiols seguirà i millorarà la traçat actual i incorporarà quatre nous túnels i quatre viaductes. El Govern ha presentat aquest matí a Tremp el projecte definitiu pel port de Comiols, una obra reivindicada històricament que s’efectuarà en diferents fases i que comptarà amb un pressupost de 185 milions d’euros. El nou trajecte preveu tres quilòmetres d’estalvi respecte el recorregut actual, entre Isona i Artesa de Segre, i uns cinc minuts menys de temps.
 

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s’ha reunit aquest dimecres a la seu l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) de Tremp amb l’alcaldessa de la ciutat, Maria Pilar Cases; l’alcalde de Sort, Raimon Monterde; i els presidents dels Consells Comarcals del Pallars Jussà i Pallars Sobirà, Josep Maria Mullol i Carles Isus, per tractar aquesta qüestió i presentar el projecte.

En declaracions a la premsa, Calvet ha explicat que el Govern ha estat estudiant fins a set alternatives, quatre de les quals pel que ha anomenat eix de Folquer i tres més per l’eix de Vilanova de Meià. D’aquestes se n’ha escollit una, que discorre pel traçat actual de Folquer i que segons el conseller, és l’alternativa “més viable, amb menor impacte ambiental i ecològic i amb resultat immediat”. El més important pel conseller, no obstant, és que es guanyarà “en seguretat i confort”.


Les obres, que s'iniciaran amb la construcció de la variant d’Artesa de Segre aquest mateix any, inclouran la construcció de quatre túnels pràcticament seguits que sumaran uns 1.400 metres de recorregut, així com quatre viaductes que, segons Calvet, permetran fer el projecte per fases. Aquesta nova obra, a més, permetrà licitar també la variant del Pont d’Alentorn, segons el conseller, que ha assegurat que l’obra estarà completada l’any 2025.

Calvet ha destacat que el nou traçat, que afectarà un tram de 29 quilòmetres, permetrà millorar la distància, la cota i el temps i que els tràmits ambientals i tècnics ja es troben en una fase “avançada”. Pel que fa a la configuració, la nova carretera comptarà amb dos carrils de pujada, direcció Isona, i un de baixada, direcció Artesa de Segre. “Pretenem millorar la vida de la gent i l’economia del Pallars”, ha sentenciat.


“Un dia històric”

El president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Josep Maria Mullol, ha qualificat el d’avui com un “dia històric” per les comarques pallareses i ha dit que l’obra serà una eina “per fer front a la despoblació” i amb la qual el territori quedarà “més obert”. El seu homònim al Pallars Sobirà, Carles Isus, ha destacat el “consens” que ha generat el projecte escollit. Per Isus, es tracta d’un projecte “realista i desitjat pel Pallars” que assegura “tenir resolt el flux de persones i de serveis amb Barcelona”.

L’alcaldessa de Tremp, Maria Pilar Cases, ha destacat que tots els representants polítics hagin estat d’acord amb el projecte, i ha assegurat que aquest és un moment “històric” perquè finalment “es fixen dates al projecte”. Per Cases, aquesta és “una gran notícia pel Pallars i l’Alt Pirineu”. Mentrestant, l’alcalde de Sort, Raimon Monterde, ha detallat que el projecte és el que més encaixa amb la inversió i ha destacat que és “el més sotenible i més interessant”, ja que suposarà una via d’entrada i sortida al Pallars “amb seguretat”.

 

Participació