Territori presenta un pla per transformar la C-12 en una via amb carrils dobles

El conseller Damià Calvet presenta a Tortosa un pla integral de millora de la funcionalitat i la seguretat de tota la C-12 (Lleida – Amposta), de 130 quilòmetres de longitud, amb una inversió de 60 MEUR fins al 2025

Dos cotxes circulant per la variant nord-oest de Balaguer, a la C-12
Dos cotxes circulant per la variant nord-oest de Balaguer, a la C-12 | ACN
Aguaita.cat
06 de febrer del 2020
Actualitzat a les 16:43h
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui a Tortosa el pla de millora de la funcionalitat i la seguretat de la carretera C-12 en tota la seva longitud, des de Lleida fins a Amposta. Aquesta via acumula gairebé la meitat dels accidents mortals l'any passat a les Terres de l'Ebre.

L’actuació més rellevant presentada per Calvet és la transformació de la carretera de la xarxa bàsica, de 133 quilòmetres de longitud, en un via 2+1, és a dir, la implementació d’un segon carril de circulació alternat en un sentit o en un altre, que permet afavorir els avançaments amb seguretat i evitar els xocs frontals. Este programa d’actuacions inclou obres que comportaran una inversió de 60 milions fins al 2025.

“Aquest pla té l’ambició de transformar la C-12, perquè sigui una via que doni competitivitat a les Terres de l’Ebre”, ha exposat el conseller. “Volem que la C-12, a més de ser un eix estructurant, sigui més segur i sostenible i que el conjunt d’actuacions atorgui les condicions de competitivitat que necessita i reclama el territori”, ha afirmat. Damià Calvet ha remarcat que l’obra per implantar el 2+1 representa “un salt d’escala” i permet “amb uns terminis i costos raonables, millorar substancialment” la C-12.

El conseller ha explicat que l’execució per fases de l’obra de 2+1 es programarà “amb equilibri territorial i segons els trams on faci més falta” amb l’objectiu de tenir tota la traça completada el 2025. 

Actualment, la C-12 és una carretera convencional de calçada única amb dos carrils, un per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitudi registra una intensitat de trànsit que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.700 i els 12.600 vehicles al dia.
 La implantació del sistema 2+1 consisteix en la formació d’un segon carril addicional en un sentit o altre de la circulació, alternadament, i la instal·lació d’una separació física entre sentits. 

El Departament de Territori defensa que esta és una solució òptima i econòmicament eficient per a carreteres amb intensitats de trànsit de fins a 25.000 vehicles diaris i té un menor impacte en l’entorn, amb efectes similars sobre la seguretat viària als d’un desdoblament. A Catalunya, el Govern està desplegant aquest model des de fa uns anys, amb exemples com el corredor format per la C-55 i la C-58.

A més de les obres per implantar el 2+1, el conseller Calvet també ha volgut remarcar una sèrie d’obres a la C-12 que s’executaran “de forma immediata” i que suposen una “inversió de prop de 6 milions”. Es tracta d’obres d’estabilització de talussos, reforç de ferm, construcció de rotondes i millores d’accessos, entre d’altres.