FiraTàrrega tanca l'edició del 2019 amb l'espai públic com a protagonista

La Fira ha acollit 42 espectacles de companyies nacionals i internacionals i un miler de professionals de 31 països

Un espectacle de FiraTàrrega
Un espectacle de FiraTàrrega | Josep M. Montaner
NacióDigital
09 de setembre del 2019
Actualitzat a les 10:55h
FiraTàrrega ha tancat la seva 39a edició amb una gran participació de públic, així com del sector professional. Durant quatre dies, la programació ha ofert un cartell divers en formats, gèneres i estils, per a tots els públics i edats, on s'han pogut veure 42 espectacles, 14 dels quals han format part del programa de Suport a la Creació de FiraTàrrega.

Aquesta edició ha estat la primera sota la direcció artística d'Anna Giribet, que ha apostat per una programació centrada en l'espai públic i les arts de carrer estructurada a través de quatre eixos: la identitat, el territori, el compromís i la reflexió. Giribet s'ha mostrat “gratament feliç” perquè, segons considera, aquests eixos “estan calant”. La Fira ha ofert fins a 175 sessions i ha registrat un total de 990 professionals procedents de 552 entitats de 31 països diferents.

El projecte artístic de FiraTàrrega 2019 ha apostat pels espectacles de carrer, un fet que segons el seu director executiu, Lau Delgado, ha comportat una "certa reducció" dels espectacles de pagament. Fins a la una del migdia d'aquest diumenge, l'edició d'enguany havia venut el 93% de les entrades.

Concretament, s'han exhaurit 60 sessions d'un total de 74. Delgado també ha atribuït aquesta reducció en l'oferta al fet que tot i tenir el mateix pressupost de l'any passat, la direcció ha volgut en aquesta edició "condicionar més bé els artistes" perquè poguessin oferir projectes "més consolidats".

Per la seva banda, Anna Giribet, que enguany s'ha estrenat al capdavant de la direcció artística, ha valorat positivament aquesta edició. "Estem contents perquè l'equip ha funcionat", ha explicat, i ha afegit que ha estat una edició "calmada". També s'ha mostrat feliç per la rebuda que ha tingut la proposta artística de donar el protagonisme a l'espai públic. "Significa que ho hem sabut comunicar", ha celebrat, i ha avançat que en les properes edicions encara ho posaran més de relleu.

Qui també s'ha estrenat en aquesta FiraTàrrega ha estat l'alcaldessa de la ciutat, Alba Pijuan, que ha qualificat l'edició de "molt especial". Pijuan ha atribuït el bon funcionament de la Fira a la seva organització i celebrat que la notícia d'enguany "ha tornat a ser l’art".

Un dels objectius de FiraTàrrega en l'àmbit professional ha estat la reordenació dels recursos i serveis de la fira amb la finalitat d'afavorir les relacions entre companyies i productors.

Aquesta edició ha comptat amb un total de 990 professionals de 552 entitats de 31 països diferents. Pel que fa a la procedència, 625 són catalans (314 entitats), 185 de l'Estat espanyol (111 entitats) i 180 internacionals (127 entitats). També ha estat el primer cop que la fira ha comptat amb representació de professionals de Lituània, el Marroc, el Congo, Taiwan, la Xina i els Estats Units d'Amèrica. Els països amb més representació han estat Regne Unit, França, Itàlia i Corea del Sud.

Un altre dels aspectes destacats és el programa de Suport a la Creació de FiraTàrrega. Aquest programa ofereix un procés d'acompanyament artístic integral a les companyies que s'estén en el temps. En aquest sentit, Giribet ha explicat que hi ha la voluntat que el programa de l'any vinent vingui acompanyat d'activitats paral·leles adreçades a la ciutadania i als centres educatius. També ha parlat de reprendre l'activitat formativa assenyalant que "ara és el moment" de tornar a pensar en quin és el format "més eficient pel sector i per la gent interessada".

L'any vinent FiraTàrrega celebrarà la seva 40a edició. Serà del 10 al 13 de setembre de 2020.