El Govern exigirà a Foment un pla d'inversions per la línia de tren entre Lleida i Cervera

El conseller Calvet qualifica "d'inacceptable" el servei de la R-12 i reitera la demanda de tenir-ne la titularitat una vegada s'hi hagi invertit

Imatge d'un tren de rodalies
Imatge d'un tren de rodalies | Adrià Costa
Redacció
03 de maig del 2019
Actualitzat a les 16:56h
El Govern té previst portar després de l'estiu a la reunió bilateral amb el Ministeri de Foment un acord "solemne" que reflectirà "l'exigència d'inversions" per a la línia R12. Aquest acord inclourà la posició de la part catalana sobre aquesta línia ferroviària entre Lleida, Manresa i Barcelona amb les conclusions de l'estudi encarregat per la Diputació de Lleida a l'Institut Cerdà i les aportacions dels ajuntaments i els consells comarcals.

Segons el conseller de Territori, Damià Calvet, el servei actual és "inacceptable" i cal invertir en vies, catenària, nous combois i també estacions. Calvet ha reiterat la necessitat de comptar amb un "traspàs íntegre" d'aquesta línia per poder-la gestionar com la de la Pobla.

La reunió de la Plataforma per a la millora de la línia de tren Lleida – Manresa – Barcelona ha convingut aquest divendres portar una posició catalana "molt clara", que inclogui les consideracions dels ajuntaments, consells comarcals i la Diputació de Lleida, a la taula del Ministeri de Foment. Segons ha explicat el conseller Calvet, la previsió és "solemnitzar" un acord abans de l'estiu perquè el firmin tots els integrants de la Plataforma, entre administracions locals, sindicats i patronal, i traslladar-lo a la biliateral amb Foment a la tardor. Tot plegat, ha afegit Calvet, amb l'objectiu d'oferir el millor servei possible en transport públic, "perquè forma part de les necessitats de la gent i el territori".

Segons el conseller, la línia R12 entre Lleida i Cervera serveix a un 70% de la població de la demarcació però només l'utilitza un 1'8% d'aquesta, per tant hi ha un desfàs que és "inacceptable" i justifica la necessitat d'inversions.

En aquest sentit, Calvet ha recordat que dels 4.000 milions del Pla de rodalies promès fa 10 anys només se n'ha percebut un 14% i hi ha una part important que hauria d'anar per l'R12. En aquest sentit, el titular de Territori ha matisat que la inversió s'ha de fer en vies, catenàries, talussos que poden provocar incidències i també estacions. Tot plegat per solucionar qüestions com el fet que els límits temporals de velocitat dels trens siguin de 55 Km/h, "propis del segle XIX i no del segle XXI perquè l'Estat els ha deixat cronificar".