La Sindicatura de Comptes alerta que la Paeria aprova crèdits extraordinaris de manera habitual

Recorda que es tracta d'una pràctica "irregular" que hauria de ser "excepcional", en un informe sobre l'exercici 2015 de la Paeria

Redacció
17 de gener del 2019
Actualitzat a les 0:27h
Larrosa durant el ple
Larrosa durant el ple | ACN
Un informe de la Sindicatura de Comptes corresponent a les despeses i contractació administrativa de l'Ajuntament de Lleida en l'exercici 2015 alerta que la Paeria aprova de manera habitual crèdits extraordinaris.

El document recull que el Ple del 27 de març del 2015 va aprovar un expedient de reconeixement extrajudicial de crèdits per incorporar en el pressupost de 2015 3,48 milions de despeses del 2014 però no reconegudes en aquell exercici. Segons la Sindicatura de Comptes, el 2015 no és una excepció i alerten que la Paeria converteix en habitual una pràctica "irregular" que hauria de ser "excepcional". L'any 2014 es van reconèixer com a despeses 2,2 milions d'euros del 2013 i el 2016 1,6 milions del 2015.

Segons l'informe de la Intervenció del 17 de març del 2015 la disposició d'aquestes despeses no van ser objecte de fiscalització prèvia i, per tant, no es va poder comprovar si existia crèdit "adequat i suficient" ni si la tramitació complia les bases d'execució del pressupost. Aquest procediment denota, segons la Sindicatura de Comptes una "greu manca de control intern".

Segons recull l'informe, aquesta modificació de crèdit extraordinari es va finançar amb 2.565.699 euros del Romanent de tresoreria per a despeses generals, i 917.982 euros del Fons de contingència. Segons la llei, aquest fons es destina a atendre necessitats de caràcter no discrecional i no previstes en el pressupost inicialment aprovat, com ara despeses que es puguin originar per modificacions de contractes, l'augment de tarifes de serveis i subministraments o augment de partides per garantir la consignació d'un contracte o conveni vigent.

En aquest sentit, la Sindicatura explica que el caràcter de no discrecional requereix que les despeses sorgeixin al llarg de l'exercici i no es puguin demorar, que no s'hagin pogut preveure a l'hora de preparar els pressupostos i que l'Administració no tingui capacitat de decisió sobre elles. En canvi, afegeix, les despeses incloses en les bases d'execució del pressupost com a no discrecionals "no sembla, a priori, que compleixin aquests requisits".

Les despeses incloses en el reconeixement extrajudicial de crèdit tampoc no compleixen els requisits previstos en la normativa per a la utilització del Fons de contingència, la utilització del qual ha de tenir un caràcter extraordinari. "Tot i el caràcter excepcional, i que es tracta d'una pràctica irregular, l'Ajuntament aprova, any rere any, un crèdit extraordinari per aprovar les despeses no reconegudes però realitzades, que requereixen del reconeixement extrajudicial per poder-ne fer efectiu el pagament", afegeix l'informe.

Altres presumptes irregularitats

L'informe de la Sindicatura de Comptes també recull que en el contracte entre l'Ajuntament i una entitat financera per a la utilització d'un pavelló esportiu, del qual el banc tenia els drets de superfície i ús per un període de trenta anys, s'ha detectat que la Paeria estava obligada a pagar tot l'import del contracte encara que aquest es resolgués de manera anticipada.

La Sindicatura considera que era una operació de finançament i, per tant, l'import del deute pendent de 3,38 milions d'euros, s'hauria d'haver inclòs com a més endeutament de l'Ajuntament. A més, en la revisió de les subvencions atorgades l'any 2015, la Sindicatura han trobat diverses mancances relatives a la justificació de l'import i al seu atorgament.

Pel que fa a les despeses de personal, també ha detectat diverses mancances en la relació de llocs de treball aprovada respecte del que estableix la normativa. A més, els treballadors disposaven d'un permís de conciliació de la vida familiar i laboral que, en la pràctica, s'assimilava a dies assumptes personals, superant el límit de dies d'assumptes permès per la normativa.

Respecte a la contractació administrativa, els contractes d'abastament i sanejament d’aigua, d'aparcament i dipòsit de vehicles, de transport col·lectiu urbà i de neteja viària i gestió dels residus urbans, i per a la construcció i explotació de l'edifici de la Prefectura de la Guàrdia Urbana, de l'Escola Municipal de Belles Arts i d'una escola bressol municipal, la Sindicatura considera que no tenien la veritable naturalesa de contractes de gestió de serveis públics i de concessió d'obra pública perquè no hi havia transferència de risc i ventura a l'adjudicatari.

A més, en la licitació dels contractes de concessió d'obra pública la Sindicatura ha trobat diverses mancances que afecten l'estudi de viabilitat, el projecte bàsic de l'obra i la informació pública.