El jutjat d'Osca prohibeix que els tècnics del Museu de Lleida comprovin l'estat de l'art de Sixena

El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha expressat "preocupació" per l'estat de conservació de les peces pels "problemes d'humitat i de salinitat que afecten el monestir oscenc des de sempre".

Redacció
12 de desembre del 2018
Actualitzat a les 8:44h
Imatge de les obres de Sixena a l'Aragó
Imatge de les obres de Sixena a l'Aragó | Govern d'Aragó
Un jutjat d'Osca ha denegat en dues ocasions la petició del Museu de Lleida perquè tècnics de l'equipament puguin comprovar i supervisar l'estat de les 44 peces d'art que es troben al Monestir de Sixena.

El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha expressat "preocupació" per l'estat de conservació de les peces pels "problemes d'humitat i de salinitat que afecten el monestir oscenc des de sempre". Giralt ho ha manifestat durant la presentació del llibre 'Operació trasllat. Art de Sixena', editat per Pagès Editors, que recull les vivències dels treballadors i imatges inèdites captades des de l'interior del museu lleidatà de l'operació policial i judicial que va durar unes catorze hores i que va comportar, justament avui fa un any, el trasllat de les peces al monestir de Sixena, en compliment de l'execució provisional d'una sentència.

El Museu de Lleida i Pagès Editors han presentat aquest dimarts davant dels mitjans de comunicació "Operació trasllat. Art de Sixena", un llibre que recull els fets viscuts pels treballadors del museu lleidatà l'11 de desembre del 2017, justament fa un any, arran de l'entrada de la Guàrdia Civil de matinada a l'equipament per portar a terme el trasllat de 44 peces d'art cap al Monestir de Sixena, executant una ordre judicial provisional i en el context de l'aplicació del 155, ja que en aquell moment el Departament de Cultura estava controlat per l'aleshores ministre de Cultura, Íñigo Méndez de Vigo.

Escrit per la historiadora de l'art i responsable de comunicació del Museu de Lleida, Marga del Campo, el llibre pretén ser un relat cronològic i en primera persona d'aquella jornada, amb les vivències dels mateixos treballadors del museu.

El text va acompanyat per més de 160 fotografies de Jordi V. Pou, unes imatges que en un principi només havien de servir per completar les fitxes de cada un dels objectes d'art que es van traslladar a l'Aragó però que han acabat esdevenint també una crònica gràfica del que va passar aquella nit, i en les quals es mostra la sensació de "tensió, desconcert i d'impotència" viscuda pel personal del museu, segons ha explicat Del Campo.

L'autora ha explicat que va ser una nit "dramàtica", sobretot quan, cap a quarts de quatre de la matinada, van arribar els efectius de la Guàrdia Civil al Museu, però també l'espera prèvia i veient com s'estava duent a terme el trasllat. Segons Del Campo, el llibre "és el relat dels fets que vam viure aquella nit, realitzat a partir de les converses mantingudes amb tots els companys que hi vam ser, a més d'altres persones que ens acompanyaven a fora", ha detallat. "Expliquen com vam viure les catorze hores que vam ser a dins del museu, ja des de mitjanit, quan vam entrar fins a les dues del migdia de l'endemà quan vam sortir, després d'haver lliurat les obres", ha detallat.

Del Campo ha exposat que la relació personal amb els agents policials, així com amb la comitiva vinguda de l'Aragó per supervisar el trasllat, va ser "freda", i al principi, fins i tot "una mica tensa". L'autora ha explicat que a l'interior del museu hi havia una vuitantena de persones, entre la policia judicial i tècnics aragonesos, un advocat, personal de l'empresa de transports i representants polítics de l'Aragó, a banda d'altres quinze persones, que eren treballadors del Museu de Lleida, els documentalistes gràfics, un notari i representants del Departament de Cultura.