La Diputació de Lleida recupera i restaura el quadre «El jalifa de Tetuán» de Miquel Viladrich

L'oli sobre taula de fusta policromada s'exposa a la sala de la institució que porta el nom del pintor lleidatà

Redacció
10 de desembre del 2018
Actualitzat a les 12:53h
La Sala Viladrich de la Diputació de Lleida llueix des d'aquest dilluns el quadre "El jalifa de Tetúan", una pintura a l'oli sobre una taula de fusta policromada tallada i pintada per Miquel Viladrich a principis del segle XIX. Es tracta d'un quadre de 176 x 121 centímetres l'adquisició o restauració del qual ha estat assessorada i valoritzada artísticament pel Museu Morera.

L'obra va ser adquirida en subhasta per l'Estat però la Generalitat va exercir el dret de retracte per la Diputació de Lleida. D'aquesta manera, aquesta institució suma una nova obra del pintor nascut a Torrelameu (Noguera) l'any 1887 a la sala que porta el nom de l'artista ubicada al primer pis del Palau de la Diputació i que està presidida pel retrat de 'L'alcalde d'Almatret' de Viladrich.

La presidenta de la Diputació de Lleida, Rosa Maria Perelló, acompanyada pel director del Museu Morera, Jesús Navarro, i del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha presentat aquest dilluns el quadre de Miquel Viladrich, 'El jalifa de Tetúan', que ha adquirit i restaurat la institució per exposar-la, juntament amb altres obres del mateix pintor lleidatà, a la Sala Viladrich de la diputació lleidatana.

Perelló ha remarcat que la incorporació de l'obra permet complementar la col·lecció de Miquel Viladrich (Torrelameu, 1887–Buenos Aires, 1956) amb què ja comptava la Diputació de Lleida. L'obra va ser adquirida el juny del 2017 en subhasta inicialment per l'Estat però la Generalitat va exercir el dret de retracte sobre la peça en nom de la Diputació de Lleida, que en va pagar 4.800 euros. Posteriorment, el quadre s'ha restaurat, una actuació que ha comportat un cost de prop de 1.600 euros.

Navarro ha explicat que l'obra va presidir l'exposició sobre oficis artístics del Marroc i de temàtica sefardita que Viladrich va fer entre els anys 1933 i 1934 quan l'autor es va traslladar a residir a Tetuan, durant el protectorat espanyol del Marroc. "Es corresponia al tipus d'obra sobre temàtiques populars a partir de la tècnica tan característica del pintor que era el realisme minuciós i agafada dels primitius renaixentistes", i d'aquí "la seva importància i la significació en el context que va ser la pintura simbolista de finals del segle XIX no només a Catalunya sinó a l'estat espanyol", segons ha manifestat el director del Morera.
 

Imatge de l'obra de Miquel Viladrich Foto: Diputació Lleida



Jesús Navarro ha posat en valor que "Viladrich és un dels artistes lleidatans més importants del canvi de segle –del XIX al XX- i és un dels més destacats referents de la pintura simbolista del país". Per tant, "tot allò que sigui enriquir el patrimoni d'aquest artista a les col·leccions públiques de la ciutat suposa una satisfacció". En aquest sentit, ha explicat que el Museu Morera de Lleida va assessorar la diputació lleidatana per fer possible l'adquisició de la peça per tal d'"enriquir el patrimoni artístic contemporani lleidatà".

Històricament, la Diputació de Lleida s'ha mostrat interessada en l'adquisició d'obra de Miquel Viladrich, així com d'altres autors. Des de finals del segle XIX, la institució va emprendre una política de promoció de les belles arts, de manera que concedia beques i pensions a artistes locals per tal que viatgessin a ciutats com ara Roma o París, i perfeccionessin les seves tècniques artístiques. A més de Viladrich, van ser pensionats pintors de renom com és el cas de Manuel Villegas Brieva, Baldomer Gili Roig o Francesc Borràs, i escultors com ara Prudenci Murillo o el pianista Ricard Viñes.