Pressupostos

Crespín interpel·la el PDECat i ERC pels pressupostos i condiciona les inversions a Lleida

El subdelegat del govern espanyol defensa que tot i que s'acabi rescatant el peatge de l'AP-2 "alguna cosa s'haurà de fer a l'N-240"

per Redacció, 11 de novembre de 2018 a les 10:08 |
José Crespín, subdelegat del govern espanyol a Lleida | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 11 de novembre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, considera "inimaginable" que el PDeCAT i ERC no donin suport als pressupostos de l'Estat 2019 pels "beneficis" que comportaran en aspectes socials i en infraestructures, tenint en compte el "dèficit" d'inversió que acumula Lleida amb els governs del PP.

Així, condiciona l'execució d'actuacions a l'N-240, l'N-230 o a l'N-260, entre altres, al fet que els comptes tirin endavant. En una entrevista a l'ACN, Crespín sosté que "alguna cosa caldrà fer a l'N-240" malgrat que s'acabi rescatant l'AP-2 el 2021 i, per això, recorda que Foment té en marxa un estudi sobre les necessitats d'aquesta carretera. Mentrestant, demana la "coresponsabilitat" de la Generalitat per ampliar la bonificació als camions per haver d'anar per l'autopista.


Crespín interpel·la els diputats lleidatans al Congrés del PDeCAT, Toni Postius, i d'ERC, Xavier Eritja, en relació amb l'aprovació dels pressupostos del govern de Pedro Sánchez i defensa que "cal separar" la negociació dels comptes de les peticions que fan aquestes formacions en relació amb els líders independentistes empresonats perquè "són dues coses diferents que no s'han de barrejar".

El subdelegat del govern de l'Estat a Lleida assegura que no entendria que ambdues formacions no hi votessin a favor per les "millores en prestacions i altres aspectes socials que comportaran". En aquest sentit, recorda que un de cada quatre lleidatans, 108.810 en total, rep alguna prestació per part de l'Estat, xifra que representa una de cada quatre persones que viuen a la demarcació de Lleida. Prop de 99.000 reben algun tipus de pensió, per un import global de gairebé 93 milions d'euros.

Però, segons Crespín, una nova pròrroga dels comptes estatals també podria condicionar inversions en infraestructures a la demarcació com ara a l'N-240, l'N-230 i a l'N-260. Algunes de les millores que reclama el territori "segurament serien possibles si hi hagués pressupostos", adverteix, i destaca que els comptes suposaran una inversió extra estatal de 2.200 milions d'euros per a Catalunya. A la vegada, el subdelegat reitera el dèficit d'inversió en infraestructures per part de Foment que acumula la demarcació coincidint amb els darrers executius populars.

Crespín demana la "coresponsabilitat" de la Generalitat amb la bonificació als camions


El representant del govern espanyol a Lleida obre la porta a ampliar entre Montblanc i Soses el tram de l'AP-2 amb bonificacions per als camions. Tot i això, sosté que "la Generalitat ho havia d'haver reclamat en el seu moment" i, "un cop s'hagi reclamat s'haurà d'arribar a un acord". "De voluntat n'hi ha però cal parlar amb tots els agents implicats", remarca.

Altrament, el subdelegat reclama la "coresponsabilitat" de la Generalitat per plantejar un possible increment de l'actual percentatge de bonificació en el preu del peatge de l'AP-2 de què es beneficien els camions, tal com reclamen els transportistes, per no poder circular per l'N-240 entre Montblanc i les Borges Blanques. Crespín emplaça el Govern a compartir amb l'Estat l'aportació per finançar aquest increment de la mateixa manera que ja succeeix a l'Aragó. Així mateix, assenyala que aquesta bonificació als camions a l'AP-2 suposa a Foment una despesa de 14 MEUR anuals.

"Alguna cosa caldrà fer a l'N-240" tot i que s'acabi rescatant l'AP-2

El subdelegat posa en valor el compromís del govern de Pedro Sánchez per rescatar les autopistes de peatge quan en finalitzi la concessió, al 2021 en el cas de l'AP-2. Malgrat això, considera que "no es pot pensar que amb l'autopista rescatada deixaran de passar vehicles per l'N-240 i, per tant, alguna cosa s'hi haurà de fer".

José Crespín recorda que Foment ha encarregat un estudi per analitzar les actuacions que cal dur a terme en aquesta carretera per millorar la mobilitat, la seguretat i augmentar-ne la capacitat, que ha d'estar llest en dos anys. Tot i això, confia que aviat pugui sortir a informació pública el projecte de traçat per a la construcció de les tres rotondes previstes a Juneda.

 

Participació