La Fundació MAP coopera amb més empreses socials per promoure els lots «Créixer»

Un total de 14 empreses d'arreu de Catalunya, que treballen amb persones amb discapacitat o risc d'exclusió social, s'han unit per fer lots de cara a la campanya de Nadal

Diversos membres del grup cooperatiu Créixer amb els tres lots de Nadal
Diversos membres del grup cooperatiu Créixer amb els tres lots de Nadal | Isaac Muntadas
Isaac Muntadas
08 de novembre del 2018
Actualitzat a les 23:55h
El restaurant CAT Can Guetes de Ripoll ha estat l'escenari escollit, aquest dijous al matí, per presentar els lots socials ''Créixer'' de cara a la imminent campanya de Nadal. Aquests lots estan compostos per una sèrie de productes agroalimentaris de proximitat, elaborats per 14 empreses socials d'arreu de Catalunya que treballen amb persones amb discapacitat o en risc d'exclusió social. Una d'aquestes empreses que forma part del grup cooperatiu ''Créixer'' és la Fundació MAP de Ripoll, que ha fet d'amfitriona d'aquesta presentació.

A banda de la Fundació MAP, que hi aporta els formatges d'elaboració pròpia Muuu Beee; el grup cooperatiu ''Créixer'' està format per tretze empreses socials més que hi aporten els seus productes. De les més properes al Ripollès, hi ha la Fundació Sant Tomàs (Osona) que hi aporta la xocolata i els torrons; la melmelada de Can Moragues de la Fundació Privada Astres (La Selva); els patés d'Aliments Onyar de la Fundació Ramon Noguera (Gironès) o els formatges de Muntanyola i els Vins d'Urpina d'Ampans (Bages).

D'altra banda, també hi ha el cava de l'Olivera Cooperativa (Urgell); la cervesa artesana Sikaru de la Fundació Badalona Capaç (Barcelonès); les caixes de fusta d'Ilersis (Segrià); les galetes artesanes El Rosal de l'Associació Alba (Urgell); les llavors caramel·litzades i les xocolatines d'Ordi Natura (Barcelonès); els torrons, bombons i rajoles de l'associació Hi som (Vallès Oriental); els embotits artesans Mallart 1916 de la Fundació Mas Albornà (Alt Penedès); els productes làctics i la mel de la  Lleteria les Obagues Talma (Les Garrigues); l'oli i; finalment, les olives d'Hortus Aprodiscae d'Aprodisca (Conca de Barberà)
 

La Fundació MAP hi aporta el formatges Muuu Beee Foto: Fundació MAP


El grup cooperatiu Créixer, en expansió

El grup cooperatiu d'empreses socials ''Créixer'' es va crear ara farà tres anys i; fins l'any passat, només comptava amb 7 membres. Enguany, l'expansió d'aquest grup s'ha fet palesa i s'han doblat els integrants que en formen part. Unes empreses que estan repartides arreu de les quatre províncies del territori català: 6 a Barcelona, 4 a Lleida, 3 a Girona i 1 a Tarragona. A més, cal remarcar que aquestes empreses donen feina en conjunt a més de 130 persones en situació de vulnerabilitat. La directora-gerent de la Fundació MAP, Hermínia Ordeig, ha explicat que aquesta iniciativa va sorgir de la ''inquietud'' d'un grup d'entitats que volia cooperar per tal d'oferir un producte ''de país, de qualitat i amb un objectiu social al darrera''. Les 14 empreses socials que formen part d'aquest projecte tenen en comú que gestionen centres especials de treball i empreses d'inserció que treballen per la formació i la inserció laboral de persones amb discapacitat, amb especials dificultats o amb risc d'exclusió social.

Precisament, cadascuna d'aquestes empreses socials té una línia de treball centrada en l'elaboració de productes agroalimentaris vinculats al territori on està implantada l'entitat. ''Això ens dóna una riquesa i varietat en els productes que ens permet oferir uns lots complets i diversos'', ha apuntat. A més, segons ha argumentat Ordeig, cadascun d'aquests productes té una història al darrera ja sigui per l'entorn, el projecte social o les persones que l'elaboren. L'any 2017 es van fer un total de 3.500 lots de cara a la campanya de Nadal, una xifra que s'espera igualar o superar aquest 2018. La directora-gerent de la Fundació MAP ha assegurat que les empreses que apostin per comprar i regalar aquests lots als seus treballadors ''faran una acció socialment responsable alhora que recolzen les entitats del seu territori''.
 

Actualment, el grup Créixer està format per 14 empreses socials Foto: Isaac Muntadas


Units són més forts

La coresponsable de l'obrador El Rosal de l'Associació Alba (Urgell) que fa galetes artesanes, Núria Cendoya, ha remarcat que els 14 obradors que formen part del grup ''Créixer'' són petits, però molt bons a l'hora de produir mentre es dóna atenció personalitzada a cadascun dels seus treballadors. ''A l'hora de comercialitzar anem una mica coixos i 'Créixer' és una oportunitat per vendre'', ha puntualitzat. Per Cendoya, aquesta col·laboració permet que productes que només es coneixen en una comarca o en una part del territori més limitada, puguin ser ''visibles'' arreu de Catalunya. ''Sols som molt petits, però junt som molts grans'', ha afegit Ordeig.

Tres lots diferenciats

El director de l'àrea d'administració, comunicació i sistemes de la Fundació Sant Tomàs (Osona), Jordi Llauradó, s'ha encarregat d'explicar quin serà el contingut dels tres lots socials que s'han fet per la campanya de Nadal. En primer lloc, hi haurà el lot gourmet -amb un preu de 86,35 euros-, que serà el més gran de tots i contindrà productes de tots els membres del grup ''Créixer''. En principi, els lots anaven dins d'una caixa de fusta feta per Ilersis, però fa pocs dies van patir un incendi a la seva planta de producció i es van perdre bona part de les caixes; tot i que se'n van poder salvar algunes. Ara cada entitat decidirà quin és l'embalatge més idoni pels lots. Els altres dos lots són el dolç i el de maridatge -amb un cost de 35,70 i 32,25 euros respectivament-. El primer estarà compost principalment per productes dolços; mentre que el segon serà pels salats.

Llauradó ha detallat que aquesta és l'oferta inicial estàndard que sortirà al mercat, però ha ressaltat que no és una oferta tancada. De fet, les empreses si ho desitgen podran fer el lot a la mida del client en funció del seu pressupost i les seves necessitats. A més, aquest lot tindrà el valor afegit de relatar el projecte al consumidor perquè la gent sàpiga d'on venen els productes que conté. Els diners que s'aconsegueixin en la venta dels lots serviran per pagar els sous dels treballadors dels diferents obradors i en millorar les línies de producció. A més, al estar en plena temporada de Nadal, es contracten més persones perquè la demanda es concentra durant aquests dies. ''És el primer any que fem el producte i potser les vendes no seran les que ens agradarien, però serà un bona plataforma per donar el conèixer-lo traspassant la frontera del nostre àmbit d'actuació'', ha apuntat Llauradó. Els lots ''Créixer'' es poden comprar a través de les pàgines web de cadascuna de les empreses productores.
 

Llauradó, Ordeig i Cendoya han presentat els tres lots de Nadal Foto: Isaac Muntadas