La digitalització dels sepulcres dels Comtes d'Urgell s'ha fet amb dues tècniques «d'alta resolució»

El Monestir de les Avellanes acull la presentació del projecte que ha de permetre fer una rèplica exacta d'aquestes tombes que es troben al Museu The Cloisters de Nova York

Detall del cap de la tomba del comte Ermengol reproduïda digitalment
Detall del cap de la tomba del comte Ermengol reproduïda digitalment | The Cloisters
Redacció
09 de juliol del 2018
Actualitzat a les 16:44h
La digitalització dels sepulcres dels Comtes d'Urgell s'ha fet mitjançant dues tècniques avançades que n'han permès captar fins al més mínim detall per tal que la rèplica que se'n vol fer sigui amb la màxima "alta resolució i qualitat possibles". Així ho ha explicat la conservadora del Museu The Cloisters de Nova York, Lucretia Kargère, que ha participat aquest dilluns en la presentació de la digitalització que es va fer el passat abril al museu novaiorquès.

Les dues tècniques emprades són l'escaneig 3D dels sepulcres i la fotogrametria, que "permet abastar tots els punts de l'escultura des de diferents angles" i completa el procés. El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha explicat que la voluntat és començar a reproduir un dels quatre sepulcres aquest mateix any i fer la resta de forma progressiva. Reñé confia que aquest projecte aporti al monestir un increment de visitants com al seu dia va passar amb el de les pintures romàniques a Sant Climent de Taüll.

Lucretia Kargère ha explicat que la digitalització de les quatre tombes dels Comtes d'Urgell es va poder materialitzar en una setmana i que es va disposar de "tota la tecnologia necessària per poder-lo dur a terme".

En aquest sentit, ha assenyalat que en el món de l'art és cada cop més freqüent la utilització de tecnologies 3D per fer reproduccions de patrimoni que ha patit desplaçaments o fins i tot que ha estat destruït. Les dues tècniques que s'han fet servir per digitalitzar els sepulcres de les Avellanes han comptat amb la utilització d'un braç articulat per fer l'escaneig làser que ha permès reproduir fins al darrer detall de les tombes.