La Diputació preveu que la carretera a Castell de Mur reobri a finals de juny

Després dels treballs d'estabilització de la zona aquest dilluns començarà la retirada de runes

Redacció
01 de juny del 2018
Actualitzat a la 1:20h
Imatge de l'esllavissada
Imatge de l'esllavissada | ACN
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha anunciat que el dilluns de la setmana que ve ja podran començar els treballs de retirada de la runa que talla la carretera LV-9124 a Castell de Mur. Ho ha confirmat en la visita que aquest dimecres ha fet a la zona afectada. Aquestes obres es podran començar gràcies a les feines que ja s’han fet d'estabilització de la cinglera amb la col·locació de malles a la roca que ha suposat haver de perforar entre 10 i 15 metres per poder-les assegurar.

Es tracta de treballs en alçada i verticals que s'han fet amb celeritat però amb la màxima seguretat possible. Tant és així que la previsió de president provincial és que a finals de juny la carretera ja pugui estar reoberta. De complir-se aquests pronòstics, s'habilitaria l'accès uns 15 dies abans de la data que es va anunciar després dels primers estudis

Reñé també ha fet referència al camí provisional que es va obrir a Cellers i que connecta amb Moror i ha reconegut el "mal estat" en que es troba, sobretot els dies de pluja, ja que el fang que es genera complica la circulació.

El president de la Diputació de Lleida ha visitat la zona afectada acompanyat de l'alcalde de Castell de Mur, Josep Maria Mullol, el president del Consell Comarcal, Constante Aranda, els diputats provincials Joan Ubach i Josep Ibarz, i dels responsables del servei de Vies i Obres de la Diputació. Reñé ha avançat que el cost total d'aquesta actuació serà de prop de 450.000 euros, que assumirà íntegrament la institució que presideix. 

Tasques d'estabilització 

En relació amb els treballs previs en alçada per al sanejament de la zona que s'estan duent a terme actualment, consisteixen en l'estabilització del cingle resultant després de la caiguda i esllavissada de roques. Concretament, es realitzen ancoratges a la roca de fins a 15 metres de profunditat, juntament amb malles de protecció de grans dimensions. Reñé ha volgut destacar que és una tasca "molt complexa i la més important", i que la prioritat ha estat "garantir sempre la màxima seguretat de les persones i de les empreses que treballen aquí''.

Un cop retirada tota la runa, es procedirà a la reconstrucció de la carretera. Unes tasques que segons Reñé acabarien a finals del mes de juny. La darrera fase d'actuació s'afrontarà a la tardor i consistirà en "la reposició mediambiental de l'entorn", adequant el nou tram per tal que no es pugui apreciar el trencament de la serra afectada per l'esllavissada.

50.000 tones de runa

La carretera LV-9124, que uneix el Castell de Mur amb Sant Esteve de la Sarga i dona accés al congost de Mont-rebei, va quedar tallada el 16 d'abril quan una esllavissada de la cinglera va abocar més de 50.000 tones de runa a la carretera.

El despreniment va atrapar un vehicle i les dues persones que l'ocupaven. Després dels treballs dels efectius d'emergència, l'endemà de l'esllavissada es va poder recuperar el cotxe i els dos cossos.