Recerca

Proposen reduir els aliments per a rapinyaries a prop dels aeroports per evitar col·lisions amb avions

Una recerca en què ha participat un investigador de la UdL planteja aquestes mesures dissuasives per reduir les topades que es produeixen entre aus i aeronaus

També es planteja l'ús de drons

| 17/05/2018 a les 10:57h
Arxivat a: Societat, rapinyaires, recerca, drons, UdL, estudi, avions, aeroports
Imatge d'arxiu d'un voltor
Imatge d'arxiu d'un voltor | Arxiu
El risc de col·lisió entre avions i grans rapinyaires com poden ser els voltors es podria reduir amb mesures dissuasives com ara reduir les fonts d'alimentació prop de les pistes o l'ús de drons per foragitar aquestes aus de les àrees prioritàries d'aviació. Són propostes de l'investigador de la Universitats de Lleida (UdL), Antoni Margalida, davant l'augment d'accidents registrats a l'estat espanyol en els últims anys.

La seva recerca, realitzada amb el col·laborador extern del grup de recerca Biologia Evolutiva i de la Conservació de la Universitat Complutense de Madrid (UCM), Rubén Moreno-Opo, l'ha publicat la revista científica Human-Wildlife Interactions. La investigació -la primera detallada que se realitza a Europa en aquest àmbit- s'ha centrat durant dos anys en l'àrea d'alta prioritat aèria de l'aeroport Adolfo Suárez de Madrid-Barajas, on s'han documentat almenys 26 col·lisions amb aus entre 2006 i 2015, segons informa la UdL.


La primera conclusió del treball és que l'abundància de preses per a les aus rapinyaires està directament relacionada amb un increment del risc d'accidents. Sobretot, durant la primavera i l'estiu quan les fonts d'alimentació són abundants a les alçades en què operen les aeronaus.

Els voltors comuns, que poden recórrer més de 100 quilòmetres en un dia, es poden elevar fins a tres quilòmetres per sobre del nivell de terra, tot i que habitualment volen entre els 500 i els 2.000 metres, el mateix rang que les avionetes. Els grans avions de passatgers pugen fins una alçada mitjana de 9.000 metres, així que el risc de col·lisió amb aquestes aus es limita a les maniobres d'enlairament i aterratge. De fet, el 69,4% dels sinistres documentats a l'àrea d'estudi s'han produït entre els 0 i els 400 metres.

A la zona monitorada per Margalida i Moreno-Opo, les espècies de rapinyaires més comunes són el voltor comú, el voltor negre, l'àguila imperial, l'àguila daurada i el duc. Quant a preses, les més habituals són el conill comú, la perdiu i el tudó.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge del tren de la Pobla
Imatge del tren de la Pobla | ACN
01/01/1970
Els dilluns 28 de maig i 4 de juny quedarà interromput el servei de trens entre les estacions de Balaguer i La Pobla de Segur i FGC oferirà bus alternatiu
Imatge de l'excomissari Juan Fortuny
Imatge de l'excomissari Juan Fortuny | ACN
01/01/1970
Considera que el van cessar de manera "arbitrària" per estar en desacord amb decisions de la subdelegada Inma Manso
Miquel Pueyo
Miquel Pueyo | ACN
Àlvar Llobet
01/01/1970
La militància d'ERC el votarà com a candidat després que només s'hagi presentat una candidatura
Àngel Ros
Àngel Ros | Adrià Costa
Àlvar Llobet
01/01/1970
Preguntat per Toni Postius, l'alcalde ha carregat contra el PDECAT per no fer una oposició constructiva