Les cambres de comerç reclamen que l'AVE «low cost» faci parada a Lleida i Girona

La cambra lleidatana critica la darrera proposta de Foment per reformar l'N-230 a l'Aran amb una variant que evitaria Vielha i un aqüeducte que "faria malbé el paisatge"

Redacció
16 de març del 2018
Actualitzat a la 13:43h
Els presidents de les cambres de comerç de Girona i Lleida
Els presidents de les cambres de comerç de Girona i Lleida | ACN
La Comissió d'Ordenació del Territori del Consell de Cambres de Catalunya reclama que el futur servei ferroviari d'alta velocitat a baix cost EVA, que Renfe preveu posar en marxa el 2019, també efectiu parades a Lleida i Girona, a més de les ja previstes al Prat de Llobregat i a Camp de Tarragona.

Des de les cambres de comerç veuen amb bons ulls la liberalització del transport ferroviari de passatgers que hauria d'entrar en vigor el 2020, de la mateixa manera que ja s'ha fet amb el de mercaderies, ja que "possibilitarà que d'empreses privades puguin entrar al sector" i potenciar-ne la competitivitat. Així mateix, han tornat ha reclamar l'agilització del corredor ferroviari mediterrani, especialment entre Barcelona i València, però també des de Perpinyà fins al Port de Marsella. D'altra banda, des de la Cambra de Comerç de Lleida han criticat la darrera proposta plantejada per Foment per reformar l'N-230 a l'Aran amb una variant que evitaria el pas per Vielha. Segons Joan Simó, "obligaria el transport a donar molta més volta" per accedir a França i, a més, l'aqüeducte previst "faria malbé el paisatge".

Les cambres de comerç defensen la necessitat que el nou servei d'alta velocitat a baix cost EVA també pari a Lleida i Girona, on de moment no està previst que ho faci, a diferència del Prat de Llobregat i Camp de Tarragona on sí s'aturaran els trens. Així ho han demanat en el marc de la reunió de la Comissió d'Ordenació del Territori del Consell de Cambres de Catalunya, celebrada aquest divendres a Lleida.

Els presidents de les cambres de Lleida i Girona, Joan Simó i Domènec Espadalé, respectivament, consideren que aquest nou servei ferroviari beneficiaria econòmicament ambdues demarcacions, de la mateixa manera que ha passat des de l'arribada de l'alta velocitat al territori. "No cal que parin tots els trens EVA però al menys entre un 50 o 60% dels que passin per Lleida", ha demanat Simó.

En el cas de la capital del Segrià, on la Paeria ja ha traslladat aquesta reivindicació al govern de l'Estat, Foment ja ha dit que ho estudiarà en funció dels resultats de l'experiència pilot que Renfe durà a terme el primer trimestre de 2019 en la línia Madrid-Barcelona.

D'altra banda, les cambres de comerç veuen amb bons ulls la liberalització del transport ferroviari de passatgers, que s'hauria d'aprovar a l'Estat durant aquest any perquè pugui ser efectiu el 2020 tal com reclama la Unió Europea. Segons Espadalé, "permetrà que empreses privades puguin accedir a aquest servei", de la mateixa manera que ja succeeix amb les mercaderies.