La Diputació i el monestir de les Avellanes volen reproduir els sepulcres dels comtes d'Urgell

Els originals es troben al museu The Cloisters, a Nova York, que s'ha compromès a escanejar-los en 3D, fet que permetria digitalitzar les imatges i treballar a partir d'elles

Robert Porta i Joan Reñé
Robert Porta i Joan Reñé | Diputació Lleida
Redacció
01 de març del 2018
Actualitzat a les 18:05h
La Diputació de Lleida i el monestir de les Avellanes (Noguera) comencen a treballar per fer possible la reproducció dels sepulcres dels comtes d'Urgell, que actualment s'exposen a The Cloisters de Nova York, el museu dependent del Metropolitan Museum of Art de Nova York.

El president de la Diputació, Joan Reñé, s'ha reunit aquest dijous al monestir amb els seus responsables i s'ha concretat aquesta voluntat de reproduir els sepulcres en un format que encara està per definir. De fet, el projecte encara està en una fase embrionària però hi ha una bona entesa amb The Cloisters, on aquestes peces s'exposen des de fa més d'un segle, segons ha explicat el director de monestir, Robert Porta. El museu nord americà s'ha compromès a escanejar en 3D els sepulcres, fet que permetria digitalitzar les imatges i "treballar a partir d'elles en una reproducció dels sepulcres", ha precisat Reñé, que ha recordat que estan movent aquest projecte des de fe més d'un any.

Reñé ha afegit que aquesta fase de digitalització és la que els ocupa ara, motiu pel qual estan agilitzant els tràmits per poder-ho fer abans de l'estiu aprofitant que "hi ha una bona predisposició per part de The Clositers per tal de poder compartir una realitat artística, patrimonial i identitària gràcies al que serien unes reproduccions absolutament fidedignes dels sepulcres". Per aquest motiu, el primer pas serà constituir un grup d'experts que definiran quin és el millor suport per a la reproducció, en una operació que la Diputació de Lleida assumirà els costos a través de l'Institut d'Estudis Ilerdencs.

Reñé ha volgut destacar també que el projecte neix amb la voluntat de ser un exemple de tot el contrari d'allò que ha succeït amb el conflicte d'art de Sixena, ja que "el camí i la fórmula és arribar a consensos amb solucions tècniques que avui dia són absolutament possibles i que fan viable preservar el patrimoni artístic i arquitectònic allà on està conservat però a més fer-lo disponible també als seus llocs d'origen", evitant d'aquesta manera "tensions innecessàries, que no porten enlloc" i que l'únic que fan és "tensionar la convivència entre comunitats veïnes"

Per la seva part, Robert Porta ha manifestat que s'ha ''posat la primera pedra d'un projecte que van endegar generacions anteriors a la nostra, i que és la possibilitat que, d'alguna manera, pugui anar tornant el patrimoni que va anar perdent aquesta casa a causa de la desamortització". Porta ha destacat que el monestir va ser ''un cas emblemàtic de com es va espoliar el patrimoni'' i que ara vol ser també ''un cas emblemàtic de com podem retornar aquest patrimoni'', una tasca que faran conjuntament amb la Diputació i que consistirà en "dialogar i negociar amb entitats que preserven el nostre patrimoni defugint qualsevol enfrontament i aprofitant que Nova York ens ha obert les seves portes a tenir aquí una reproducció fidedigna".