10 qüestions que cal saber dels pneumàtics d'hivern

En temporada de neu, els pneumàtics d'hivern són la millor opció per al nostre vehicle. Us expliquem per què.

La conducció segura sobre gel i neu requereix d'equipaments específics
La conducció segura sobre gel i neu requereix d'equipaments específics | Ivan Sanz
Redacció
09 de gener del 2018
Actualitzat a la 13:25h
De novembre a finals de març la conducció de vehicles a les comarques del Pirineu requereix que aquests s'equipin amb dispositius específics. Sovint el canvi de pneumàtics convencionals o d'estiu pels d'hivern es fa al mes de novembre, amb l'arribada dels primers freds. És quan comença l'època forta dels tallers de pneumàtics, especialment els ubicats al Pirineu.

Per exemple, al Pallars el seu ús no és obligatori, però gairebé tothom els porta, especialment al Pallars Sobirà. En canvi a Andorra el seu ús és obligatori des de l'any 2014 i tots els conductors estan obligats a portar equipaments especials els dies en què la calçada estigui nevada o gelada. Recordem que el risc d'accident es multiplica per 5 en carreteres humides i per 10 en carreteres nevades o gelades.

El pneumàtic és l'únic punt de contacte entre el vehicle i la carretera. La superfície de contacte del pneumàtic amb el terra és equivalent a la mida del palmell d'una mà. Amb pluja, neu o gel els neumàtics estàndards es tornen encara més vulnerables, perdent eficàcia en adherència i tracció. Quan la temperatura baixa de 7ºC es recomana muntar pneumàtics d'hivern. Però per què muntar pneumàtics d'hivern? Us fem un llistat de 10 qüestions que cal tenir presents.

1 - Més comoditat

Els pneumàtics d'hivern són una alternativa legal a les cadenes. A l'Estat espanyol, el pneumàtic d'hivern està permès per llei segons el Reial Decret 2822/1998 de 23 de desembre del Reglament general de vehicles. Les cadenes són dispositius d'ús temporal que només serveixen per superar trams llargs i difícils. El seu muntatge i desmuntatge suposa un esforç, incomoditat i fins i tot de vegades un risc. Un 80% dels conductors asseguren no saber muntar les cadenes o mai les ha muntat.

2 - Més seguretat

A l'hivern, quan les condicions de circulació es tornen adverses (pluja, gelades i neu) els neumàtics d'hivern t'ofereixen la màxima seguretat: major adherència, menor risc de aquaplaning i reducció de la distància de frenada. Per exemple, amb neumàtics d'hivern es millora en un 1/3 la tracció a l'hora de pujar per pendents nevades.

3 - N'hi ha prou amb equipar el meu cotxe amb només 2 pneumàtics d'hivern?

El fabricant Michelin recomana equipar el vehicle amb 4 pneumàtics d'hivern per a una major eficàcia i seguretat. Si es munten 2 neumàtics d'hivern en l'eix motor només està assegurada la motricitat en l'arrencada. Per exemple, si un vehicle amb tracció davantera portés pneumàtics d'hivern només en l'eix davanter es desequilibraria en l'eix posterior i augmentaria el risc de virolles. Si un vehicle amb tracció posterior portés pneumàtics d'hivern només en l'eix posterior es desequilibraria en l'eix davanter, augmentant el risc de pèrdua de trajectòria en corbes.

4 - Muntatge, desmuntatge i què en fem a l'estiu

A l'estiu els pneumàtics d'hivern pateixen més desgast a causa de les altes temperatures i per això és recomanable canviar-los pels convencionals. El més recomanable és confiar el muntatge, desmuntatge i equilibrat dels pneumàtics d'hivern a un especialista, el taller de confiança que tingueu. A més, per a la vostra comoditat, molts distribuïdors i tallers ofereixen la possibilitat de guardar els teus pneumàtics d'estiu a les seves instal·lacions.

5 - Obligatori a Andorra, recomamat a les comarques del Pirineu

Cal tenir present que a Andorra és obligatori que els residents i no residents portin equipaments especials perquè és un tema de seguretat per a les carreteres del país. L'obligatorietat s'inicia l'1 de novembre i acaba el 15 de maig. A Catalunya el seu ús no és obligatori si bé en els municipis de les comarques del Pirineu els Ajuntaments recorden als seus veïns, via ban municipal, la necessitat d'equipar els vehicles per a l'hivern, de l'1 de novembre fins al 15 d'abril. A França el seu ús no és obligatori però si que ho és en països com Alemanya, Àustria i nord d'Itàlia.

6 - Quan duren?

Els experts apunten que els pneumàtics no tenen una durada determinada ja que varia en funció del tipus de conducció de cada conductor i de l’ús que se’n faci. Actualment no hi ha cap normativa que reguli les caducitats de les rodes però es recomana que de tant en tant es faci una revisió (feu la consulta al vostre taller habitual de confiança) per comprovar l’eficàcia i augmentar la vostra seguretat (i la dels altres conductors) a les carreteres.

7 - Les fundes de neu: un dispositiu antilliscant alternatiu

Les fundes de neu són una alternativa als pneumàtics de contacte per extremar les precaucions de conducció amb baixes temperatures. Les fundes de neu estan pensades per utilitzar-se en moments puntuals i d’urgència, en cap cas per circular habitualment per carreteres nevades. Les principals avantatges és que són adaptables a certs vehicles que no tenen l’opció de muntar cadenes convencionals, a part, no danyen la llanta i no pertorben els sistemes electrònics de seguretat (ABS). Aquesta opció és escollida per a conductors que de forma puntual circulen per vies amb neu ja que el muntatges de les fundes és molt senzill i ràpid.

8 - L'alternativa clàssica: les cadenes metàl·liques

Les cadenes metàl·liques-se’n poden trobar de diferents tipus- requereixen un muntatge una mica més complicat, tot i així són més resistents que les fundes de neu. Un inconvenient de les cadenes és que hi ha alguns vehicles que no se'n poden col·locar. En tot cas, les cadenes s’han de posar a les rodes de tracció del vehicle.

9 - Recomanacions per conduir sobre neu

La conducció sobre neu ha de ser més previnguda. Algunes de les recomanacions són deixar una distància de dos cotxes amb el vehicle que circula davant per prevenir qualsevol circumstància que pugui suposar un risc, conduir més suau i no fer acceleracions ni frenades brusques i seguir el traçat que han fet els altres vehicles. I comprovar l’estat dels pneumàtics, en cas que no siguin nous, també és una recomanació important.

10 - Són més cars els pneumàtics d'hivern?

Com és lògic, el preu dels pneumàtics d’hivern és més car que comprar cadenes. Però no molt més, aproximadament un 10 o un 15% més. Si comencem a comptar quant ens costen les cadenes, les molèsties d’instal·lar-les i el fet que durant tot l’hivern no t’hagis de preocupar de si transites sobre neu, aigua, fang o gel, arribem a la conclusió que la inversió d’un 10% més ens val la pena.