A subhasta un fragment del retaule major del monestir de Sixena

És obra d'un pintor anònim d'inicis del segle XVI i forma part d'un conjunt que actualment està completament dispers

Redacció
16 de maig del 2017
Actualitzat a les 17:53h
Detall del retaule que se subhastarà
Detall del retaule que se subhastarà | Casa Balclis
La casa Balclis de Barcelona traurà a subhasta el proper 31 de maig un fragment del retaules major del monestir aragonès de Santa Maria de Sixena. Així s'anuncia al seu lloc web amb un preu de sortida de 85.000 euros, i s'apunta que és una obra que forma part d'un conjunt dispers d'un pintor anònim d'inicis del segle XVI. El conservador del Museu de Lleida, Alberto Velasco, reflexiona aquest dimarts sobre aquesta subhasta en un article al diari "El Punt Avui" on apunta que molt probablement l'administració aragonesa adquirirà aquesta obra "i no la deixarà escapar".

Velasco assegura que tot i el litigi amb els 44 béns del Museu de Lleida reclamats pel jutjat d'Osca, n'hi ha d'altres, que també són al mateix Museu que no estan reclamats i entre els quals s'hi troben quatre compartiments del retaule major que fan conjunt amb la pintura que ara surt a subhasta. Segons el conservador, aquestes pintures no han estat reclamades perquè no van formar part de les tres operacions de compravenda signades entre les monges de Sixena-Valldoreix i les institucions catalanes. En aquest sentit, explica que un dels arguments bàsics de la jutgessa és que els béns del monestir no es poden vendre després de la seva declaració com a Monument Nacional el 1923; un argument que Velasco posa en dubte perquè la declaració no va incloure els béns mobles.

Partint d'aquesta base, Velasco pronostica que properament les quatre taules en qüestió seran reclamades al Museu de Lleida perquè van ingressar a l'antic Museu Diocesà de Lleida durant la Guerra Civil espanyola. És per això i en vista d'aquest "panorama", que Velasco creu que seria "natural" que cap administració catalana licités pel compartiment que ara surt a subhasta.

Això no obstant, el conservador assenyala que "en condicions normals", la peça hauria de ser de l'interès del museu lleidatà, ja que és originària d'un territori fonamental per al seu discurs museològic. En aquest punt, el conservador fa una defensa de Museu de Lleida com no només el museu de les Terres de Lleida sinó també de la franja de Ponent i d'aquelles àrees adjacents com Sixena, que van formar part del Bisbat de Lleida fins al 1995, quan un ''decretàs'' de Roma, "instigat pels poders de l'Opus Dei i el Bisbat de Barbastre-Montsó", va posar fi a una diòcesis amb segles d'història.

Velasco doncs, aposta perquè el Museu de Lleida compri la pintura tot i que assegura que no ho farà perquè "s'han produït situacions similars en què els seus interessos s'han vist lesionats". Així recorda com fa pocs anys, el Ministeri de Cultura va lliurar al Museu d'Osca una pintura adquirida en subhasta procedent, amb tota probabilitat, del retaule gòtic de Son (Pallars Sobirà) sota l'al·legat d'una ''indefensable'' procedència de Barbastre.

Així mateix, assenyala un altre cas similar quan la Diputació de Lleida va adquirir el retaule gòtic originari de Benavarri en una subhasta pública a la qual no va concórrer cap administració aragonesa tot i que se'ls havia avisat. Després de comprar-la, la Diputació va dipositar la peça al Museu de Lleida i quan el govern d'Aragó se'n va adonar automàticament la va catalogar i això li va permetre recuperar-la després d'un litigi judicial, recorda Velasco.

Davant d'aquests fets, Velasco assegura que la Generalitat va deixar de licitar per un dels compartiments del retaule gòtic de Montanyana i és per això que lamenta que el Museu de Lleida "mai no podrà adquirir obres d'art procedents de la Franja per reforçar el seu discurs, ja que si ho fa, aquestes seran catalogades i reclamades pel govern d'Aragó".

Finalment el conservador creu que l'administració aragonesa adquirirà aquesta obra i no es tornarà a repetir allò que va passar fa uns mesos quan va deixar escapar "inexplicablement", una pintura gòtica procedent de la Seu de Saragossa. En cas que l'adquireixi, Velasco es pregunta què en farà i si es dipositarà al Museu d'Osca, o al de Saragossa. En aquest mateix sentit, també es qüestiona sobre si es traslladarà juntament amb altres fragments del retaule cap a Sixena, on s'ha habilitat un espai per exposar les 51 obres lliurades pel Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) i la Generalitat, i que assegura que no reuneix les condicions adequades de conservació preventiva.
 

Imatge del Imatge del compartiment del retaule major Foto: Casa Balclis