El turisme de boira, la nova moda a Lleida

La boira ha fet créixer un 20% el turisme vinculat a aquest fenomen meteorològic | Fins a 700 persones han participat aquest diumenge a la tercera Marxa de la Boira

Redacció
15 de gener del 2017
Actualitzat a les 18:02h
Arbres amb boira a Alguaire
Arbres amb boira a Alguaire | ACN
La boira persistent d'aquest hivern a la plana de Lleida, on no es va veure el sol durant tres setmanes, ha fet créixer un 20% el turisme vinculat a aquest fenomen meteorològic, segons els empresaris del Pla d'Urgell que ofereixen aquest tipus d'oferta. Des de fa uns dies el temps a la comarca torna a ser assolellat però això no ha deslluït la celebració de la tercera Marxa de la Boira, que ha comptat amb la xifra rècord de 700 participants. Precisament la iniciativa té per objectiu posar en relleu el potencial turístic d'aquest territori i de la boira com a element característic de la zona.

La marxa ha sortit del pavelló firal de Mollerussa amb dos circuits circulars de 10 i 22 quilòmetres i amb avituallament de productes de proximitat. Els recorreguts han passat per la zona del Canal d’Urgell i el Salt del Duran, als termes municipals de Golmés i Vilanova de Bellpuig. La plana de Lleida ha viscut el desembre amb més boira dels darrers 75 anys, amb 26 dies on el gris ha estat el protagonista. Aquest mes de gener no ha fet net fins el dia 10. No hi havia hagut tants dies de boira seguits a Lleida des de l'any 1943.
La Marxa de la Boira és una iniciativa impulsada pel Club de la Boira i Marxa.cat amb la col·laboració dels ajuntaments de Mollerussa, Vilanova de Bellpuig i la Diputació de Lleida i pretén fomentar aquest fenomen meteorològic típic de les terres de Ponent com un element característic del paisatge i un atractiu per a la gent de fora.
 

La Marxa de la Boira s'ha fet aquest diumenge amb sol Foto: ACN


La persistència de la boira ha estat la millor aliada per aquells que venen el fenomen com un reclam turístic diferent. Aquest hivern se n'ha parlat molt i això s'ha notat a les reserves a la casa rural de Vila-sana que promociona 'La boira turística de Ponent' i l'empresa Boira Bike que ofereix rutes per la zona, segons ha explicat una de les responsables del Club de la Boira, Irene Barón. A més, la Marxa de la Boira ha generat més interès que mai.

Les inscripcions es van tancar fa una setmana amb 700 participants i cent més van quedar en llista d'espera. La majoria són de les comarques de Lleida però hi ha hagut un increment d'inscripcions de veïns de Barcelona i la seva àrea metropolitana i també de Tarragona i la Franja. Pels promotors de la iniciativa, l'èxit de participació és evident i la marxa ha anat prenent cada any una dimensió més gran. La primera edició va comptar amb 200 persones i la segona amb 400.

"Que haguem tingut la boira durant 30 dies ens ha beneficiat molt perquè se n'ha parlat molt als mitjans de comunicació i tothom l'ha tingut present", explica Barón. Això sí, un factor important és que la boira "és imprevisible". "Si cada any fos com aquest i ho sabéssim podríem muntar més coses, però no se sap mai", puntualitza. En tot cas, el que volen des del Club de la Boira és que sigui una excusa per conèixer aquest territori, tant amb boira com sense. Roger Tutusaus, de Boira Bike, ha reiterat que "aquest any hi ha hagut més interès" i ho ha atribuït al fet que des del Club de la Boira van poder donar la volta a "l'onada negativa d'opinions" que es va generar durant les primeres setmanes i que s'acabessin destacant aspectes positius del fenomen.

Una opinió bastant generalitzada dels participants a la marxa és que la boira genera sentiments contradictoris però coincideixen que és positiu que s'aprofiti com a un actiu del territori d'on és característica. "És un element propi de les terres de Lleida que està molt bé que es pugui explotar d'aquesta manera", ha afirmat Òscar Gallinat de Mollerussa. La Carme De Arcos, de Lleida, ha comentat que "la boira té molts detractors però també hi ha persones que li agrada i aquesta és una forma que la gent se senti atreta per les nostres comarques, és un reclam turístic que està molt bé". La targarina Àngels Solanes ha destacat que "està molt bé que la marxa porti el nom de la boira perquè potser ens ajuda a estimar-la una mica més, de vegades n'estem una mica cansats i no valorem el que tenim".

Aquest any el músic i productor de Mollerussa Marc Marzenit ha exercit de padrí i ha estat l'encarregat de donar el tret de sortida a les nou del matí al pavelló firal. També s'ha organitzat una ballada de sardanes coincidint amb el fet que el 2016 Mollerussa va ser Capital de la Sardana de Catalunya. A l'arribada a destí, s'ha preparat una gran degustació de cassola de tros d'hivern o vegetariana.

Una altra de les novetats és un col·loqui amb el títol 'Amor i odi a la boira', amb la participació del fotògraf Llorenç Melgosa, l'antropòloga Patrícia Rocha, l'escriptor Rafel Molina, el meteoròleg Roger Solé i la historiadora Maria Garganté.

Aquest any la Marxa de la Boira també destina un euro de cada inscripció a una ajuda solidària, en concret per l'Escola Siloé de Mollerussa, un centre públic d'Educació Especial que atén alumnes amb discapacitat intel·lectual, per a que aquests nens puguin gaudir d'activitats a l'aire lliure, pedagògiques i amb animals. Paral·lelament també es repeteix el concurs fotogràfic d'Instagram, amb els premis de col·laboradors com l'Escola de Vol la Serra de Mollerussa i l'Hotel Jardí.