Localitzat a la Vall d'Aran un retaule gòtic únic del segle XIII

En la neteja dels graners de Santa Maria de Cap d'Aran es va localitzar un plafó de fusta amb diverses peces que formaven part d'un tabernacle segons els restauradors

Redacció
09 de gener del 2017
Actualitzat el 10 de gener a les 10:39h
Imatge de part de retaule
Imatge de part de retaule | MNAC
Un retaule tabernacle gòtic que es va construir a finals del segle XIII o inici del XIV. Aquesta és la conclusió a la qual han arribat els experts després d'analitzar els 21 fragments que formaven part d'un plafó rectangular trobat el gener del 2014 a l'església de Santa Maria de Cap d'Aran. Segons explica El País, els veïns de la localitat de Tredós, el rector i responsbles de patrimoni del Pirineu van organitzar una jornada per netejar part de l'església, inclòs els antics graners on s'acumulava el blat. Va ser en aquest procés que va aparèixer una peça rectangular de fusta policromada.

Posada en mans dels experts, el plafó va ser desmuntat i estudiat per restauradors com María José Gràcia, de l'empresa TdART, Albert Velasco, del Museu de Lleida, i Elisa Rosa, responsable del Patrimoni de la Vall d'Aran. El retaule trobat, del qual se n'ha descobert la meitat (falta l'altre lateral i les dues portes que el tancaven), és el primer que es documenta a Catalunya amb aquestes característiques, assegura Velasco al rotatiu, que destaca que aquest model està molt estes per Europa i també a l'Aragó i Castella.

​La troballa ha desembocat en un nou descobriment. I és que la figura principal del retaule no s'ha perdut, ja que es conserva al Museu Nacional d'Art de Catalunya des del 1932 a la col·lecció Plandiura, una vintena d'obres de l'Aran conegudes com el "taller de Comenge". La imatge central del retaule de Santa Maria de Cap d'Aran correspon a un Sant Diaca que coincideix, en forma i grandària, amb les proporcions de la silueta del retaule descobert.

​Els especialistes treballen ara en l'exposició d'aquestes peces, i apunten l'opció d'exposar-les a la mateixa església amb la intenció d'explicar com funcionava el moble, un fet que pretenen aconseguir amb materials neutres que ajudin a donar sentit al moble.