port de la bonaigua

​Territori adjudica la col·locació de noves paraallaus al Port de la Bonaigua

Amb una inversió aproximada de 3,4 milions, l'actuació servirà per millorar l'accessibilitat al sector de la Peülla i el cap del Port

per Redacció, 29 de desembre de 2016 a les 15:38 |
Plànol de la zona on es col·locaran els paraallaus, al terme d'Alt Àneu | Territori
Aquesta informació es va publicar originalment el 29 de desembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat les obres de col·locació de noves barreres paraallaus a la C-28 a la comarca del Pallars Sobirà. Els treballs suposaran una inversió d'uns 3,4 milions d'euros i començaran la primavera vinent, amb un termini d'execució de vuit mesos.

L'actuació pretén minimitzar l'afectació derivada de les particularitats climàtiques d’aquesta àrea de muntanya, on es produeixen periòdicament allaus de neu a la carretera que afecten el trànsit. En el cas de la C-28, aquestes allaus sovint comporten el tancament del Port de la Bonaigua.


En els últims anys, el Departament de Territori ha actuat en diversos punts d'aquesta carretera per reduir les afectacions, mitjançant la construcció de barreres paraallaus en les vessants que aboquen la neu sobre la carretera.

Les obres que ara s'impulsen pretenen millorar l'accessibilitat al sector de la Peülla i el cap del Port. Concretament, l'actuació se centra a l'àrea del Cap de Comials, que incideix sobre un tram de la carretera C-28 on se situa la variant dels Avets, al terme municipal d'Alt Àneu. Aquí es col·locaran fins a cinc zones de paraallaus, amb barreres de quatre metres d'alçada, al llarg de 2,1 quilòmetres en total.


Parallaus en fileres, i en helicòpter

Les barreres antiallaus estan homologades per l'Institut Federal per a l'estudi de neus i allaus (WSL-FNP, ubicat a Davos, Suïssa), l'organisme de referència en la matèria.


Així, es col·locaran paraallaus en diverses fileres lineals separades uns 20 metres entre sí, resseguint la línia del pendent, ancorades al terreny. Per a optimitzar els resultats, es tindran en compte factors com la línia de desencadenament d'allaus, la direcció de la pressió de la neu, l'extensió lateral de les barreres i si aquesta disposició és contínua o fragmentada. Els panells de les barreres seran transportats amb helicòpter a la seva posició en la vessant.
 

 

Participació