Llei

Accidents amb senglars: qui és el responsable?

La reforma de la llei de seguretat viària aprovada l'abril del 2014 assenyala el conductor com a responsable principal de les topades amb animals cinegètics | El propietari del vedat només es fa càrrecs dels danys si es demostra que el sinistre ha passat prop del terreny i en dia de caça

per Redacció , 26 de desembre de 2016 a les 19:39 |
Un senglar mort per un atropellament a la carretera C-14 | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de desembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Si s'atropella un senglar, la culpa és del conductor? A dia d'avui la resposta és afirmativa, si més no en la majoria casos. Fa poc anys s'atribuïa la responsabilitat a la societat de caçadors del vedat més proper, si en aquell moment es caçava o si es constatava una falta de diligència en la seva conservació i només era culpa del conductor si se li imputava un incompliment de les normes de circulació. Amb la reforma de la llei de seguretat viària aprovada l'abril del 2014, en canvi, el conductor passa a ser el responsable principal de les topades amb animals cinegètics.

Ara bé, la disposició novena d'aquesta normativa inclou dues "excepcions" en què el pilot del vehicle queda exempt de culpa. La primera apunta que "serà responsable dels danys a persones o béns el titular de l'aprofitament cinegètic o, en el seu defecte, el propietari del terreny quan l'accident sigui conseqüència directe d'una acció de caça col·lectiva portada a terme el mateix dia o que hagi acabat dotze hores abans del sinistre". D'altra banda, la segona "excepció" assenyala com a culpable el titular de la via pública si l'accident ha estat "conseqüència de no haver reparat el tancament" per evitar el pas d'animals o de no disposar "de senyalització específica" alertant de la presència d'animals salvatges.


Des de la reforma de la llei que les reclamacions a les associacions han baixat en picat. "Han disminuït gairebé un 70%. Abans els caçadors sempre érem els culpables, fos dia de caça o no. Amb la nova normativa només ho som els dies que cacem. Aquesta modificació entén, doncs, que solament se'ns pot responsabilitzar quan fem moure els animals", explica el president de la Federació Catalana de Caça a Girona, Narcís Sánchez, a NacióDigital.

Així doncs, si un conductor té un accident que no està vinculat a cap de les dues excepcions recollides per la llei, haurà de ser ell o la seva assegurança qui faci front a les despeses de reparació del vehicle o a l'adquisició d'un cotxe nou.


Com actuar en cas d'accident

Si es té un accident amb un animal cinegètic, l'afectat ha de trucar al 112, que deriva el cas a l'autoritat competent, normalment els Mossos d'Esquadra -les policies locals només actuen si el sinistre té lloc en un nucli urbà-. L'atestat de la policia serà necessari per presentar una reclamació, així com també fotografies de l'animal mort i dels danys al cotxe. A més, la companyia asseguradora del vehicle, que és qui sol gestionar la demanda, haurà de demanar el llibre de batudes al vedat de caça on hagi passat l'accident, precisa Sánchez.


"Si la reclamació tira endavant i es demostra que el sinistre ha tingut lloc prop d'un vedat i un dia de caça, llavors la nostra asseguradora cobreix els desperfectes", comenta el president de la federació. Cal esmentar que l'últim període hàbil per a la caça del porc senglar establert pel Departament d'Agricultura estava comprès entre el primer diumenge de setembre del 2015 (dia 6) i l'últim diumenge de març del 2016 (dia 27), ambdós inclosos.

 

Participació