El Govern activa el procés de tancament de les 13 oficines liquidadores de Lleida

La Hisenda catalana preveu un estalvi agregat d’entre 17 i 20 milions per assumir les tasques | L'executiu iniciarà el novembre els tràmits per convocar 277 places de funcionaris interins en lliure concurrència

Redacció
25 d'octubre del 2016
Actualitzat a les 12:56h
La seu de l'Agència Tributària de Catalunya de Barcelona
La seu de l'Agència Tributària de Catalunya de Barcelona | ACN
La Generalitat preveu un estalvi agregat d’entre 17 i 20 milions d’euros anuals per la internalització per part de l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) de les tasques fiscals que fins ara han desenvolupat les oficines liquidadores dels registradors de la propietat, segons ha estimat el secretari d’Hisenda del Govern, Lluís Salvadó, en una trobada aquest dilluns amb els mitjans de comunicació.

Precisament aquest dilluns, el Govern ha confirmat als registradors la finalització dels dos convenis que permetien a aquests professionals fer tasques de recepció, comprovació i liquidació, entre d’altres, de tributs cedits per l’Estat a la Generalitat com l’impost de successions o l’impost de transmissions patrimonials. Això suposarà que 13 de les oficines lleidatanes que funcionen actualment deixaran de fer-ho en els propers mesos.
 
Salvadó ha remarcat que la Hisenda catalana està preparada per assumir les tasques relatives a aquests impostos que ara desenvolupen les oficines liquidadores, a més de totes les atribucions d’una agència tributària. Per això, el Govern ha anat fent passos com l’obertura de la nova seu central de l’ATC a la Zona Franca de Barcelona i la designació d’una segona seu de l’Agència a la capital catalana, concretament al carrer Joan d’Àustria, amb 800 metres quadrats de superfície i una capacitat per a 40 persones.

Paral·lelament, el Govern va iniciar a principis d’octubre la licitació per llogar locals que hauran d’acollir les futures oficines pròpies de l’ATC al territori, amb la intenció de passar de les quatre oficines actuals a un total de 19, un procés que ha de culminar a mitjans de 2017.

A això, cal sumar l’obertura de 10 punts de servei, que serveixin com a ‘front office’ per als contribuents en les zones del territori que estiguin més allunyades de les oficines pròpies de l’ATC, a més de la col·laboració amb a xarxa de 150 delegacions de Tributs de Catalunya (una entitat que incorpora la Generalitat i ens locals com les diputacions catalanes).

Segons Salvadó, aquest desplegament ha de ser suficient per donar servei a la demanda dels contribuents catalans, que actualment només disposen de les quatre oficines de l’ATC, a més de les 53 oficines liquidadores dels registradors de la propietat que han operat fins ara.

Com a dada, els representants del Govern han apuntat que actualment el 33% de les liquidacions es fan telemàticament en l’oficina virtual de l’ATC. Les presentacions per finestreta a les delegacions de l’ATC representen el 31% (desglossats en un 17% per part de professionals i un 14% per part de particulars), mentre que a les oficines liquidadores equivalen al 36% (un 20% per part de professionals i un 16% per part de particulars). Per assumir el volum de feina que representarà la fi dels convenis amb els registradors, l’ATC preveu incrementar els supòsits de presentació obligatòria per via telemàtica, mentre que posa a disposició la nova xarxa de la Hisenda pròpia per a aquest 16% de particulars que recorrien a les oficines liquidadores.

Incorporació de personal

A banda d’això, per fer front a la tasca que fins ara han executat les oficines liquidadores, el Govern preveu incrementar el personal de l’ATC fins als 800 professionals, el doble del que té actualment. Aquest augment del personal es produirà fins al juliol de 2017, abans que la Hisenda pròpia assumeixi definitivament la feina de les oficines liquidadores.

Concretament, el Govern iniciarà el novembre els tràmits per convocar 277 places de funcionaris interins en lliure concurrència. Salvadó ha comentat que l’oferta pública d’ocupació estarà oberta als registradors de la propietat que treballen en les oficines liquidadores, però també a qualsevol professional que reuneixi els requisits necessaris.

Una recaptació anual de 1.900 milions d’euros

Durant el 2015, els dos tributs cedits per l’Estat a la Generalitat (impost de successions i donacions i impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats) van representar una recaptació de 1.896,2 milions d’euros a Catalunya, dels que un 54% es van liquidar o autoliquidar a través de les oficines liquidadores i un 46% a partir de l’ATC. La Generalitat abona anualment 27,5 milions als registradors de la propietat per aquesta tasca, una xifra que augmentaria un 10% el proper any. Pel que fa a la distinció entre els tributs, l’ITP va representar una recaptació de més de 1.437 milions d’euros, mentre que l’ISD va suposar una recaptació de més de 458 milions d’euros.