Cellers catalans exploren el mercat rus al Wine International Business Meeting a Lleida

Deu dels principals importadors russos de vins i caves van participar a la VI edició del certamen organitzat per la Cambra de Comerç i Indústria

per Redacció , 23 d'octubre de 2016 a les 20:18 |
Una dona provant un dels vins de l'edició del Wine International Business Meeting a Rússia | Wine Business Meeting
Aquesta informació es va publicar originalment el 23 d'octubre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Deu dels principals importadors russos de vins i caves van participar del 19 al 23 de setembre a la VI edició del Wine Business Meeting que va organitzar la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida i que té com a objectiu posar en contacte els cellers de diferents denominacions d'origen catalanes i espanyoles amb els principals agents de nous mercats emergents. L'actuació compta amb el suport de la Diputació de Lleida, Prodeca i Caixabank s'ha demostrat molt eficient en les diferents activitats organitzades des del 2013.

Fruit dels bons resultats comercials de les anteriors edicions, part dels cellers participants en l'edició celebrada el passat mes de febrer amb importadors sud-coreans van sol·licitar a la Cambra de Comerç i Indústria de Lleida l'organització d'una trobada amb importadors russos. Un mercat que des del mes de setembre de 2014 està patint les turbulències derivades de la situació de fragilitat econòmica que viu Rússia i de la forta devaluació del ruble que afecta directament l'operativa d'importació i pagaments a proveïdors. Tot plegat ha incidit en les exportacions de vins espanyols, que tot i aquests problemes continuen creixent (20%) en presència al mercat rus on la venda a l'engròs té encara un fort protagonisme. Pel que fa al consum de vi per càpita a Rússia és de 5,5 litres, una dada que es manté estable. El consum de vi de qualitat es concentra a Moscou (70%), Sant Petersburg (10-15%) i les grans ciutats russes (15%). Així doncs, aquest és un mercat a tenir molt present per part dels cellers lleidatans.


L'objectiu de la missió comercial inversa se centra a donar a conèixer la qualitat i la diversitat dels vins lleidatans i catalans però també en crear estretes relacions entre empresaris productors i els principals importadors del sector per tal que aquests darrers puguin conèixer de primera mà les instal·lacions i els processos de producció del nostre vi i així ajudar a incrementar l'exportació vitícola a Rússia. El primer semestre del 2016, les importacions de vins espanyols a Rússia havia crescut un 6%, però la dada més rellevant és que les importacions de vi embotellat han crescut un 38%, fet que mostra un clar canvi de tendència en favor dels vins embotellats.

Des de la Cambra de Comerç de Lleida es creu que ara és bon moment per explorar les possibilitats per part dels cellers catalans d'obrir negoci a Rússia, actualment el sisè mercat mundial pel que fa a consum de vi. En aquests moments se situa de mitjana en els 7,5 litres per càpita, però es preveu que a mitjà termini pugui arribar o fins i tot superar els 10 litres.

 

Diversos participants de Wine International Business Meeting de Corea del Sud. Foto: Wine Business Meeting


El programa previst consisteix en diferents reunions de treball entre productors i importadors així com les visites a les bodegues participants. En aquests moments hi ha 22 cellers que ja han confirmat la seva presència a la trobada: Mont Marçal, PepWines, Bodegas Esteban Martin, Costers del Sió, Celler La Gravera, Bodegas Bocopa, Roqueta Origen, Cellers Unió, Bodegas Gomez de Segura, Castell del Remei, Vins Grau SL, Celler Credo, Mas Blanch i Jové, BCN Wine, De Muller, Viberic, Alsina & Sardà, Clos Pons, Bodegas Mocén, Pares Baltà, Torre del Veguer, Cofama Wines Export. Es tracta de cellers lleidatans de la DO Costers del Segre, però també de catalans procedents de la DO Penedès. DO Cava, DO Conca de Barberà, DO Pla de Bages i d'altres d'espanyols procedents de La Rioja o Alacant entre d'altres.


Pel que fa als importadors, han confirmat la seva assistència Vinoterra, Fort Wine&Spirits, Azbuka Vkusa (retail) i Palays Royal. Vinoterra és un dels principals distribuïdors de vi del mercat rus i el principal comprador de Burdeus en primeur. Actualment en el seu dossier també hi ha vins italians, alemanys, australians, xilens, sudafricans i de Nova Zelanda. Focalitzat al canal Horeca i a vinoteques l'empresa compta amb 15 delegacions a Rússia, fet que els permet arribar a un gran nombre de clients. Fort Wine&Spirits és una empresa importadora poc habitual al mercat. Disposa d'una xarxa de distribució a tot el territori nacional i opera a tots els canals de distribució (Horeca, retail i B2B). Compta amb un dossier de vins en el qual hi ha caldos francesos, italians, australians, i espanyols de gamma alta. L'empresa vol incrementar la presència de productes de la nostra zona. Azbuka Vkusa és la cadena de distribució més important i de major creixement a Rússia. Té 79 supermercats, 8 minimercats, 2 supermercats de gran format i 3 enoteques, alhora que gestiona 6 supermercats SPAR. És l'única empresa de la gran distribució que importa vins directament. La seva gamma inclou al voltant de 800 referències, tant marques conegudes -principalment franceses i italianes-, però també de vins d'altres regions que tenen una bona relació qualitat-preu. Finalment, Palays Royal és un dels operadors més rellevants del mercat rus, amb un dossier de 600 referències de vins i licors de gamma mitja-alta. Distribueix vins francesos, italians, portuguesos, espanyols i del Nou Món.

Els importadors russos van venir a la capital del Segrià buscant productes de qualitat però a preus assequibles a la butxaca del consumidor rus, ja que es tracta d'un producte que no està subjecte al veto rus als productes agroalimentaris europeus. La Cambra de Comerç de Lleida continua apostant per la fórmula de la missió comercial inversa per potenciar les exportacions catalanes a l'exterior. Les cinc edicions anteriors de l'International Wine Business Meeting han tingut com a objectius els mercats nord-americà (2013), Canadà (2013), la Xina, (2014), Japó (2015) i Corea del Sud (febrer del 2016).

 

Participació