Els radars de Lleida han generat tres milions en multes en dos anys

La Paeria assegura que aquestes eines no són recaptatòries, sinó que s'han instal·lat per millorar la seguretat

Redacció
06 d'octubre del 2016
Actualitzat a les 10:11h
Un ràdar de semàfor vermell
Un ràdar de semàfor vermell | ACN

L'Ajuntament de Lleida ha sortit en defensa del sistema de control semafòric foto-vermell i els radars a la ciutat que es van instal·lar fa dos anys. Segons el govern municipal, aquestes mesures "s'han demostrat molt útils per millorar la seguretat vial i baixar la sinistralitat a les vies urbanes". En aquest sentit s'assegura que "els dispositius foto-vermell i els radars no són eines recaptatòries sinó que estan al servei de la millora de la seguretat, i que en dos anys s'ha generat tres milions d'euros en sancions. La seva efectivitat ha quedat demostrada per l'evolució de les xifres de sinistralitat que s'han reduït significativament en els darrers dos anys".

Així ho reflecteixen les dades corresponents al primer semestre del 2016 i en relació al mateix període del 2015. Aquest any, els accidents amb ferits baixen un 35'29%, els accidents amb ferits greus disminueixen un 40% i els atropellaments ho fan en un 21'53%.

Amb aquesta perspectiva, cal entendre el criteri d'aplicar un marge de tolerància i fixar el límit de velocitat a partir del qual es comença a sancionar en 65 km/h, criteri que se segueix en molts municipis. Fins i tot, en alguns es considera un límit encara superior i es comença a sancionar a partir de 80 km/h.

Aquest criteri es va aplicar des de l'inici de la tramitació de les sancions dels radars l'agost del 2014, una vegada finalitzat el període de prova del sistema, i no ha estat modificat en cap moment. L'evolució a la baixa del nombre de sancions imposades, es , segons l'executiu local, a l'adaptació lògica dels hàbits dels conductors a circular a una velocitat més moderada per l'efecte dissuasiu de les sancions. Aquesta dada, juntament amb la més important de la disminució de la sinistralitat, demostra l'efectivitat de les mesures.

Els semàfors vermells van entrar en servei l'abril de 2014 i els radars ho van fer l'agost del mateix any 2014. En aquest primer exercici de funcionament es van imposar sancions per valor de 1.484.500 euros (foto vermells+radars). En tot l'any 2015, el valor de les sancions va ser de 1.645.700 euros (foto vermells+radars).