El Museu Morera exposa l'obra de Manuel Viola amb motiu del centenari del seu naixement

L'artista va néixer a Saragossa però la seva primera etapa formativa va ser a Lleida

L'exposició s'ha presentat aquest dimarts
L'exposició s'ha presentat aquest dimarts | Paeria
ACN
28 de setembre del 2016
Actualitzat a les 10:18h
El Museu d'Art Jaume Morera de Lleida exposa fins el 22 de gener 'El viatge d'Oniro. 1933-1985' de Manuel Viola, un dels artistes més reconeguts de l'estat espanyol a la segona meitat del segle XX i que es conegut per la seva obra abstracta de caire expressionista, vinculada amb el que va ser el grup artístic capdavanter "El Paso", format a Madrid.

L'exposició commemora el centenari del naixement d'aquest artista "universal", Josep Viola Gamón, més conegut artísticament com a Manuel Viola. Nascut a Saragossa però la seva primera etapa formativa va ser a Lleida i, en aquest sentit, la seva obra està vinculada a l'avantguarda lleidatana. Saragossa va acollir fins al maig una retrospectiva de l'autor i ara es pot visitar i gaudir de la seva la obra a la capital del Segrià.
 
L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, acompanyat del director del Museu Morera, Jesús Navarro, i del comissari de la mostra, Javier Lacruz, han presentat la mostra de Manuel Viola que es podrà visitar a la capital del Segrià fins el 22 de gener. Segons ha explicat Navarro, l'obra de Viola no es pot entendre si no es vincula a la ciutat de Lleida i a l'avantguarda lleidatana.

De fet, és on va tenir la seva primera etapa formativa i on es va fer poeta, escriptor i assagista. El director del Museu Morera ha afirmat que Manuel Viola es considera "un dels nostres", quan era Josep a Lleida, i que a 'El viatge d'Oniro' es pretén parlar de la multiplicitat de registres de l'artista i com a "personatge rellevant amb una singladura personal singular en esdeveniments que han caracteritzat el segle XX a Espanya i Europa".

L'exposició, amb un centenar d'obres, està organitzada pel Museu d'Art Jaume Morera i la Diputació de Saragossa. Javier Lacruz ha destacat que el Morera compta amb les millors obres de l'etapa surrealista de l'autor i que l'exposició és la més completa que s'ha fet sobre l'obra de Viola.

L'exposició repassa totes i cadascuna de les etapes creatives de la trajectòria de Viola: des de la seva formació i les primeres activitats a la Lleida republicana amb els seus companys de l'avantguarda lleidatana -Crous, Lamolla i Cristòfol-; la seva vinculació amb ADLAN i l'exposició 'Logicofobista' a Barcelona; el seu exili a França i la seva col·laboració amb els cercles d'intel·lectuals francesos i espanyols exiliats; el seu retorn a l'estat espanyol l'any 1948; la seva primera etapa com a pintor dins les tendències de l''abstraction lyrique' francesa; la participació en el grup "El Paso", i la seva consagració com a pintor abstracte, o la seva producció fruit de les seves estades a l'Amèrica del Sud, fins a l'etapa final de la seva vida, que es clou el 1987 amb la seva mort.

Manuel Viola

Pintor i poeta, als quinze anys va formar part de l'equip redactor de la revista 'Art', editada a Lleida, en la qual col·laborà amb poemes i diversos textos teòrics sobre art. Més tard, el 1934, es traslladà a Barcelona, on va prosseguir els seus estudis; entrà en contacte amb ADLAN i signà, juntament amb M. A. Cassanyes, el manifest de l'exposició 'Logicofobista'.

Exiliat a França, el 1940 s'instal·là a París, on participà en els cercles artístics moderns i col·laborà en les publicacions clandestines del grup surrealista de 'La Main à Plume'. El 1944 féu les seves primeres pintures i començà a participar, sota el pseudònim de Manuel, en diferents exposicions col·lectives, entre les quals destaca la dels 'Espagnols de l'École de Paris'.

Membre del grup El Paso -un dels col·lectius artístics més importants de la segona meitat del segle XX- juntament amb Antonio Saura, Pablo Serrano, Rafael Canogar, Luis Feito, Juana Francés, Manolo Millares, Manuel Rivera i Antonio Suárez, va ser un dels artífexs de la renovació de la pintura espanyola de postguerra.

Viola connectà la gestualitat de l'abstracció lírica francesa amb la tradició de la pintura espanyola -en la línia d'El Greco o de Zurbarán, però, sobretot, de Goya-, i arribà a ser un dels pintors més destacats de l'anomenat informalisme espanyol. Si com s'ha dit, el blanc i el negre van ser els colors del grup 'El Paso', un dels seus accents més intensos el posà Viola a partir del seu mític quadre 'La saeta' (1958).