26 cellers catalans i estatals exploren a Lleida l'obertura de negoci al mercat rus

Una desena dels principals importadors de Rússia de vins i caves participen en la missió comercial inversa organitzada per la Cambra de Comerç

ACN
20 de setembre del 2016
Actualitzat a les 16:18h
Una importadora russa tastant un dels vins
Una importadora russa tastant un dels vins | ACN
Un total de 26 cellers lleidatans, catalans i estatals exploren aquests dies a Lleida les possibilitats d'obrir negoci o bé d'incrementar les seves exportacions a Rússia en el marc del 6è International Wine Business Meeting. Després de l'èxit de les anteriors edicions, la Cambra de Comerç de Lleida segueix apostant per la fórmula de la missió comercial inversa per tal de potenciar les exportacions catalanes i, aquest cop, ha posat el focus en el mercat rus, davant les seves potencialitats existents malgrat la devaluació soferta pel ruble en els darrers anys.

La trobada, que se celebra fins divendres, compta amb la participació d'una desena dels principals importadors de vins i caves de Rússia, que han vingut a la capital del Segrià buscant sobretot productes de qualitat però a preus assequibles per a la butxaca del consumidor d'aquell país. Cal tenir present que els vins i caves són uns dels productes que no estan veuen pel veto rus a les importacions europees.
 
Deu dels principals importadors de vi de Rússia mantindran trobades aquest dimarts i dimecres a la Llotja de Lleida amb 26 cellers catalans i estatals, amb l'objectiu d'establir relacions comercials que facilitin les exportacions de vins i caves a aquell país. Des de la Cambra de Comerç de Lleida destaquen que el mercat rus pateix des del setembre del 2014 les turbulències derivades de la situació de fragilitat econòmica que viu el país, amb una forta devaluació del ruble que afecta especialment a l'operativa d'importació i als pagaments als proveïdors.

Tot i aquest context, Rússia està incrementant les importacions de vins i caves i només en el primer semestre del 2016 les importacions de vins estatals han crescut un 6%, segons explica Jordi Quejido, responsable d'Internacional de la Cambra de Comerç de Lleida. Però un fet més rellevant és que les importacions de vi embotellat han augmentat un 38%, ja que tradicionalment el mercat rus centrava les seves importacions en vins al detall, una tendència que està canviant en favor dels vins embotellats, destaca Quejido.

Veient aquestes dades, des de la Cambra de Comerç lleidatana consideren que és un "bon moment" per explorar les possibilitats per part dels cellers catalans d'obrir negoci a Rússia, actualment el sisè mercat mundial pel que fa a consum de vi. En aquests moments se situa de mitjana en els 7,5 litres per càpita, "però es preveu que a mitjà termini pugui arribar o fins i tot superar els 10 litres", remarca Jordi Quejido.

Les empreses importadores participants en la trobada presenten diferents perfils. Així, mentre algunes aposten per vins catalans de qualitat destinats a un consumidor amb una major poder adquisitiu, la majoria busquen vins més econòmics, però sense deixar la qualitat del producte de banda, segons explica Irina Zhitnikova, de Sunny Capital Sia/Rost. També destaca el considerable interès mostrat pels importadors pels caves catalans ja que tenen un preu inferior al xampany francès.

La majoria dels importadors ja treballen amb vins de la Rioja o de Castella-la Manxa "però també ens interessen els vins catalans amb denominacions d'origen i sobretot els caves, productes que són coneguts arreu del món per la seva qualitat", comenta Tatiana Ilina, de la firma OOO Napitki. Dijous i divendres els importadors tindran l'oportunitat de visitar els cellers participants en la trobada.

Per la seva banda, els cellers catalans veuen "un país amb moltes possibilitats" tenint en compte que "Rússia és un mercat molt gran". "Amb la crisi a aquell país les coses es van parar bastant però ara és una bona oportunitat per tornar a reprendre contactes i intentar portar el producte cap allà", remarca Eloi Alsina, dels Cellers Alsina & Sardà.

Sara Jové, del celler lleidatà Mas Blanch i Jové, reconeix que és un mercat "difícil d'accedir sense viatjar al país" però es mostra convençuda que la missió inversa li servirà al celler per "obrir una agenda per començar a treballar possibles relacions comercials en un futur". Per la seva banda, Carlos Arnal, director d'exportacions del Celler Costers del Sió, destaca "la predisposició dels importadors a tastar els vins catalans més enllà de vins de la Rioja o de Ribera del Duero".

La Cambra de Comerç de Lleida segueix apostant per la fórmula de la missió comercial inversa per potenciar les exportacions catalanes a l'exterior. Les cinc edicions anteriors de l'International Wine Business Meeting han tingut com a objectius els mercats nord-americà (2013), Canadà (2013), la Xina, (2014), Japó (2015) i Corea del Sud (febrer del 2016).