Lleida estrena el primer punt públic de recàrrega de vehicles elèctrics

La nova estació està ubicada davant de l’Edifici Polivalent del Campus de Cappont de la UdL, al carrer Jaume II

ACN
06 d'agost del 2016
Actualitzat a les 23:12h
Imatge de la connexió d'un vehicle elèctric
Imatge de la connexió d'un vehicle elèctric | Paeria
Lleida ha estrenat aquest divendres el primer punt públic de recàrrega de vehicles elèctrics, que està ubicat al carrer Jaume II, davant de l'Edifici Polivalent del Campus de Cappont de la Universitat de Lleida. La nova estació inaugurada per la Paeria i l'Institut Català d'Energia (ICAEN) permet la càrrega simultània de dos vehicles elèctrics en un temps d'entre 15 i 20 minuts en funció del tipus de bateria i vehicle, un fet que es destaca com de gran utilitat per als vehicles urbans, però també per als que circulen en desplaçaments de llarg recorregut.

A més, l'estació és de tipus multifuncional, és a dir, permet la recàrrega de tots els tipus de vehicles elèctrics del mercat i funcionarà amb una targeta d'usuari de vehicle elèctric per als residents a Lleida compatible amb les dels altres municipis. La Paeria té previst la instal·lació de dos punts de recàrrega semi-ràpida propers a zones comercials, un fet que asseguren que permetrà compatibilitzar l'activitat comercial i de serveis a Lleida amb el temps de càrrega.

A l'acte inaugural hi han assistit l'alcalde accidental de Lleida, Fèlix Larrosa, i la directora de l'ICAEN, Assumpta Farran. Per la seva banda, el grup municipal d'ERC-Avancem celebra que el primer punt de càrrega per a vehicles elèctrics pactat a l'Acord de Pressupost amb el Govern municipal ja estigui en funcionament.

L'estació de recàrrega funcionarà amb una targeta d'usuari de vehicle elèctric per als residents a Lleida que és compatible amb els sistemes de càrrega que hi ha a altres ciutats catalanes, fet que facilitarà la mobilitat elèctrica interurbana.

L'estació de càrrega s'activa mostrant una targeta identificadora de vehicle elèctric a l'aparell. L'usuari escull el tipus de connector d'acord amb el seu vehicle i l'endolla. Un cop l'estació i el vehicle s'hagin reconegut mútuament, l'aparell començarà a subministrar electricitat i mostrarà en pantalla l'estat de la càrrega. Durant la recàrrega els connectors romanen bloquejats i no es poden extreure fins que l'usuari torni a passar la targeta per aturar-la.

Els titulars de vehicles elèctrics de Lleida poden aconseguir gratuïtament la targeta de recàrrega fent un tràmit on-line a l'Ajuntament de Lleida, on han d'adjuntar la fitxa tècnica del vehicle i el rebut de l'impost de circulació pagat de Lleida. La targeta és compatible amb la majoria de punts de recàrrega públics de Catalunya, i per tant també s'ofereix servei als usuaris de vehicles elèctrics d'altres municipis. Igualment, el punt de recàrrega és compatible amb les targetes de recàrrega que ofereixen altres municipis.

La instal·lació de l'estació de recàrrega s'ha fet per un import de 41.427,80 euros més iva. Cal destacar que l'Institut Català d'Energia en el marc del Pla Estratègic per al desplegament de la infraestructura de recàrrega, PIRVEC, ha concedit a la Paeria una ajuda de 25.000 euros per la instal·lació del punt de recàrrega. A més, el consistori lleidatà ha sol·licitat un altre ajut de 15.000 euros a Movea.

La Paeria també té previst la instal·lació de diversos punts de recàrrega més, de tipus semi-ràpida i lenta, que permeten la càrrega del vehicle entre una i tres hores. Els punts de recàrrega semi-ràpida se situaran en carrers propers a zones comercials cèntriques, un fet que permetrà compatibilitzar l'activitat comercial i de serveis amb el temps de càrrega. El punt de recàrrega lenta estarà pensat, principalment, per motos i bicicletes elèctriques principalment i també estarà ubicat en una zona cèntrica de la ciutat.

Altres mesures de foment del vehicle elèctric ja efectives a Lleida són la bonificació del 75% de l'Impost de Vehicles de Tracció Mecànica i la gratuïtat de l'aparcament en zona blava per als vehicles elèctrics registrats al municipi.

Els principals atractius del vehicle elèctric, a més del baix cost de recàrrega, són un nivell de contaminació i de sorolls quasi nul i la possibilitat de ser carregats amb fonts d'energies renovables reduint les emissions de CO2 a l'atmosfera. A més, l'oferta cada cop més assequible i de major prestacions de models al mercat, així com una major disponibilitat de punts de recàrrega ràpida el territori, el fan una opció cada cop més viable.

L'acalde accidental Fèlix Larrosa ha destacat que la instal·lació del punt de recàrrega de vehicles elèctrics s'emmarca dins de la política de la Paeria de foment de la mobilitat sostenible. "La instal·lació de diversos punts de recàrrega de vehicles elèctrics forma part de la política de foment de la mobilitat sostenible que promou l'equip de govern de la Paeria durant aquest mandat i de l'aposta per una Lleida més verda i per la reducció d'emissions de C02 a la ciutat", ha dit.

La directora de l'ICAEN, Assumpta Farran, ha assegurat que el vehicle elèctric constitueix un "nou paradigma sociocultural i esdevé se'ns dubte un dels principals pilars de la transició energètica i d'un nou model de creixement econòmic sostenible". Farran ha apuntat que la gran aposta per incentivar la mobilitat elèctric “passa pels punts de recàrrega vinculats a un vehicle, que gràcies a la tecnologia d'emmagatzematge d'energia permetran revolucionar la forma de consumir energia a les llars”.

Tanmateix, ha ressaltat la importància del punt de recàrrega de Lleida perquè "també cal una xarxa d'estacions de recàrrega ràpida distribuïda per Catalunya que facilitin els desplaçaments llargs”. “Per arribar a Lleida des de Terres de l'Ebre necessitem punts propers a Amposta, Serós, Tarragona, Reus, Montblanc i les Borges Blanques. Per arribar a Lleida des de Barcelona, els punts estratègics són propers a Martorell, Cervera i Tàrrega. Parlem de 10-15 punts a tot estirar”, ha exemplificat.

Segons fonts municipals, la Paeria està portant a terme diferents actuacions per promoure el vehicle elèctric. En aquest sentit, està treballant, en coordinació amb la plataforma LIVE, per redactar el pla de promoció del vehicle elèctric a la ciutat que inclourà les actuacions d'infraestructures, però també de promoció del vehicle elèctric entre els diferents operadors, entre els que es troben les empreses de logística, distribució de mercaderies i transport públic, com a objectiu preferent.

La posada en marxa d'aquest punt de recàrrega s'insereix també en l'estratègia PIRVEC, liderada per l'ICAEN, de desenvolupar una xarxa d'estacions de recàrrega que faciliti la circulació de vehicles elèctrics al llarg del país, i que al mes de setembre es reforçarà amb la posada en servei d'11 punts de recàrrega ràpida en zones estratègiques d'accés ràpid i fàcil des d'alguns dels principals eixos viaris i grans poblacions de Catalunya.

Igualment, la Generalitat ja aplica altres mesures de foment i incentiu de la mobilitat elèctrica, com la gratuïtat de les autopistes de la seva titularitat, acords de formació amb gremis d'instal·ladors, programes d'assessorament als administradors de finques i als promotors i constructors d'edificis, i està amb converses amb concessionàries viàries i amb propietaris de cadenes de centres comercials propers a xarxa viària per aconseguir l'objectiu dels 100 punts de recàrrega ràpida.

A aquestes actuacions ja en marxa s'hi ha d'afegir la progressiva implementació del Pla d'acció per al desplegament de la infraestructura dels vehicles elèctrics a Catalunya (PIRVEC), aprovat el passat juny. L'objectiu és incentivar la mobilitat elèctrica mitjançant l'eliminació de les diferents barreres tècniques i administratives que dificulten la viabilitat de la mobilitat elèctrica a Catalunya.

En el marc del PIRVEC, el proper setembre s'habilitarà una línia d'ajuts per a la instal·lació de punts de recàrrega, ja siguin vinculats en aparcaments comunitaris, de recàrrega semirràpida i de recàrrega ràpida. En aquest aspecte, el Pla es marca com a fita la instal·lació de 21.000 nous punts de recàrrega vinculats, 360 estacions de recàrrega semirràpida i 81 de recàrrega ràpida.

Satisfacció del grup municipal d'ERC-Avancem

El portaveu d’ERC-Avancem, Josep Maria Baiget, ha assistit aquest divendres a la inauguració del primer punt públic de recàrrega de vehicles elèctrics, juntament amb l'alcalde accidental, Fèlix Larrosa, i la directora de l'ICAEN, Assumpta Farran.

Baiget s'ha felicitat perquè, segons assegura, "es comencen a veure els fruits de l'acord per tirar endavant el pressupost" i ha recordat que "una de les prioritats d’ERC-Avancem és construir una ciutat amb una mobilitat més sostenible, apostant per l'energia elèctrica, el transport públic de qualitat i la bicicleta". Baiget també ha animat els lleidatans a ser usuaris de vehicles elèctrics. Segons dades facilitades per ERC-Avancem, a la ciutat de Lleida hi ha 142 vehicles censats, l'autonomia dels quals és d'entre 250 i 500 quilòmetres.

La formació recorda que dins l'Acord de Pressupost amb el PSC també es van acordar nous aparcaments per a bicicletes a diversos barris, la senyalització d'un nou carril bici al carrer Prat de la Riba, augmentar un 30% l'arbrat a la ciutat i una partida de 100.000 euros per canviar calderes de calefacció de gasoil per calderes de biomassa o pellet.