Com afrontar els retards dels vols en avió?

Els consells del despatx Simeó Miquel de Lleida

Imatge d'arxiu d'un avió
Imatge d'arxiu d'un avió | ACN
César Béjar
19 de juliol del 2016
Actualitzat a les 11:48h
Teniu previst viatjar amb avió en breu amb motiu de les vostres vacances? O bé ja heu tornat i us heu trobat que el viatge dels vostres somnis s’ha convertit en un malson com a conseqüència d’un retard en el vol?

Doncs bé, a continuació farem un repàs dels drets que com a passatgers ens assisteixen i us expliquem com podeu efectuar les corresponents reclamacions.

Quan existirà el dret a reemborsament o transport alternatiu?

En cas que hi hagi overbooking o bé la companyia cancel·li el nostre vol i no ens deixin embarcar, tenim dret a triar entre:

a) el transport al nostre destí final per mitjans alternatius equiparables.
b) el reemborsament de l'import del bitllet i, si és el cas, el retorn gratuït al nostre punt de partida inicial.

En el cas de grans retards, si el vol es retarda cinc hores o més, també tenim dret a la devolució de l'import del bitllet (però cal tenir en compte que en sol·licitar el reemborsament estem renunciant a seguir el viatge amb aquesta companyia i a rebre qualsevol altre tipus d'assistència per la seva part).

La companyia aèria té l’obligació d’informar-nos sobre els nostres drets i comunicar-nos el motiu de la denegació de l'embarcament, la cancel·lació o el gran retard (retards de més de 2 hores o de més de 4 hores en els vols de distàncies superiors a 3.500 km).

També pot ser que perdem un vol de connexió per retards. En aquest cas els nostres drets com a passatgers varien en funció de si tots els vols que componen el viatge formen part d'un mateix bitllet (mateix contracte) o si per contra les reserves les hem fet per separat.

Si pertanyen tots al mateix contracte, tindrem  dret a un nou vol que ens porti a destinació o un reemborsament de la part proporcional corresponent. Ara bé, si el viatge amb diferents vols l’hem creat nosaltres, amb les nostres pròpies connexions i realitzant reserves separades (hi ha per tant diferents contractes de transport), cap companyia està obligada a fer-se càrrec de possibles pèrdues de vols ocasionades per retards anteriors.

Quan tenim dret a compensació econòmica?

A més a més, la denegació d'embarcament, la cancel·lació del vol i l'arribada a la destinació final indicat en el bitllet amb un retard de més de 3 hores poden donar-nos dret a una compensació econòmica d'entre 250 i 600 EUR en funció de la distància del vol:

A continuació expliquem succintament quines són aquestes compensacions en cas que el vol es produeixi dins la Unió Europea o bé en cas que el trajecte sigui entre un aeroport de la Unió Europea i un altre de fora.

Si és dins de la UE:
-fins a 1.500 km: 250 EUR
-més de 1.500 km: 400 EUR
 
Si és entre un aeroport de la UE i un altre fora de la UE:
-fins a 1.500 km: 250 EUR
-de 1.500 a 3.500 km: 400 EUR
-més de 3.500 km: 600 EUR

Quan no tenim dret a compensació econòmica?

Hi ha una sèrie de supòsits en els quals no rebrem cap compensació. Aquests són quan la cancel·lació o el retard:

-es deu a circumstàncies extraordinàries. L’exemple més comú és el mal temps,
-si la companyia ens ho anuncia 2 setmanes abans de la data prevista del vol.
-si ens van oferir un vol alternatiu en la mateixa ruta i horari similar.
Tot i això, malgrat que la cancel·lació del vol obeeixi a circumstàncies excepcionals i no tinguem dret a compensació, la companyia està obligada a oferir-nos la possibilitat de triar entre:
-la devolució de l'import del bitllet (total o de la part no utilitzada)
-el transport alternatiu fins al punt final de destinació el més aviat possible, o
-la possibilitat de retardar el viatge fins a una data que et convingui (subjecte a la disponibilitat de places).

Fins i tot en circumstàncies excepcionals, les companyies aèries estan obligades a prestar-nos assistència mentre esperem un transport alternatiu.

Reemborsaments i compensacions econòmiques. Com sol·licitar-los?

Cal que presentem un full de reclamació de la companyia aèria o d'AENA per tal de deixar constància de l’incident abans de sortir de l’aeroport. Totes les companyies tenen a disposició del públic aquests fulls de reclamació a disposició del viatger.

En aquest full hem de descriure succintament l’incident, tot detallant, a més, data, hora, lloc, número de vol i les teves dades. En cas de poder aportar documents com a prova (tiquets, bitllet ...) han de ser còpies, conservant els originals. Si la companyia aèria no ens facilita un full de reclamació podem fer servir les d'Aena, qui la traslladarà a l'aerolínia corresponent.

En un cas o un altre ens quedarem amb còpia del full presentada, ja que ens servirà de prova de la nostra reclamació.

Amb posterioritat, un cop estiguem fora de l’aeroport, també ens podem adreçar per escrit als serveis d'atenció al client de la companyia aèria. La millor manera de fer-ho és aquella per mitjà de la qual quedi constància fefaent del contingut de la reclamació. Per exemple, mitjançant burofax.

En cas que la companyia no atengui la nostra reclamació, no ens quedarà més remei que reclamar judicialment.

Consells a tenir en compte

El  nostre consell és que guardeu tota aquella documentació que permeti justificar els possibles danys o despeses que hagueu pogut patir. Així, procureu guardar el bitllet d'avió, així com conservar qualsevol publicitat, fullet o factura que justifiqui les condicions del viatge.

També caldrà conservar la tarja d’embarcament, així com qualsevol tiquet o factura de tot allò que haguem pagat com a conseqüència del retard o pèrdua del vol. Per exemple: tiquets de restaurant, trucades telefòniques, factura d’hotel, etc.
Per a qualsevol altre aclariment, consulteu un advocat.

En el cas que la companyia amb la que hem contractat ens proposi un vol alternatiu amb un horari idèntic o similar, la compensació es pot veure reduïda a la meitat.

Consulta el web del despatx Simeó Miquel

César J. Béjar Egido
 
Advocat en exercici del Col·legi de l’Advocacia de Lleida, és membre del despatx col·lectiu Simeó Miquel Advocats Associats, on forma part de l’Àrea Privada en l’especialitat de dret dels consumidors, immobiliari, hipotecari i dret de l’esport. Ha estat delegat d’Unió de Consumidors a Lleida, àrbitre de consum de la Generalitat de Catalunya i àrbitre de la Junta Local de Consum de l’Ajuntament de Lleida. També està d’alta al torn d’ofici i participa en diverses comissions col·legials i associacions professionals. Col·labora habitualment en tertúlies i articles per mitjans de comunicació locals.