Com fer més fàcil l'hora dels deures?

Les tasques escolars per casa són una oportunitat per promocionar l’autonomia de l’infant i un bon moment per adquirir hàbits i responsabilitats

Núria Grañó / IPPSIC
25 de maig del 2016
Actualitzat a les 11:54h
Reduir els elements distractors, preparar-se per començar a treballar i decidir què es farà i en quin ordre, ajuda a millorar l’estona dels deures. Les tasques escolars per casa són una oportunitat per promocionar l’autonomia de l’infant i un bon moment per adquirir hàbits i responsabilitats.

Posar-se a fer els deures acostuma a ser un moment de conflicte entre pares i fills, sobretot si no hi ha unes rutines ben establertes i, més, quan l’infant té dificultats d’aprenentatge i posar-se a fer feina requereix un esforç considerable. Per això, és important fixar un horari i seguir sempre les mateixes pautes per instaurar així una rutina.

Les psicòlogues d’IPPSIC ens donen algunes pautes per millorar l’hora dels deures:

- És aconsellable que el nen o nena bereni i vagi al lavabo abans de començar a treballar, per evitar que s’aixequi un cop començades les tasques escolars. També és important, comprovar que té tot el material necessari: llibres, fulls, llapis afilat, bolígrafs, goma, diccionari, regles... tot allò que les activitats a fer requereixen, d’aquesta manera té disponible el que necessita per treballar i no s’ha d’aixecar repetides vegades, d’aquesta manera es redueixen les distraccions.

- El lloc on es realitzen els deures o s’estudia ha de ser un espai lliure d’elements distractors, com podria ser la televisió, els germans jugant, el soroll de la cuina... és per això que el lloc recomanable és una zona silenciosa, espaiosa i endreçada. Si sempre s’utilitza el mateix espai per fer els deures, l’infant el relacionarà amb les tasques a fer i li serà més fàcil posar-se a treballar.

A la taula d’estudi només hi hauria d’haver el material necessari per fer els deures i estudiar, sobretot en la taula d’aquells nens amb més dificultats per concentrar-se. És important la il·luminació, que hauria de ser natural i tenir un punt de llum directe a la zona de treball.

- L’organització del que es farà és tan important com realitzar els deures en sí. Aprendre a decidir en quin ordre es treballarà i quines són les tasques que requereixen més esforç o les que s’han de lliurar abans, ajuda al nen o nena a prioritzar. Així doncs, si ha de fer problemes de matemàtiques que li costen molt, és preferible que els faci abans, perquè està més descansat i receptiu, i que deixi pel final aquells deures que no necessiten de tanta concentració.

És recomanable agafar un full i ajudar a l’infant a fer una llista amb les tasques que ha de fer i en l’ordre en que les realitzarà; la llista l’ajudarà a saber què fer en cada moment, evitarà possibles distraccions entre el canvi de tasques i podrà anar ratllant o posant una creueta en aquelles feines ja acabades, motivant-lo a finalitzar cadascun dels deures. La idea és començar ajudant el nen o nena a fer la llista però de mica en mica potenciar la seva autonomia a l’hora de fer-la, perquè passades unes setmanes l’acabi fent sol.

- Durant la realització dels deures és important tenir clar que és una responsabilitat del nen o nena, no de l’adult. És un moment per promocionar l’autonomia del fill o filla i per això és recomanable deixar a l’infant o adolescent sol fent els deures, però estant disponible per resoldre dubtes o ajudar-lo en aquelles activitats més dificultoses.

A la llista feta anteriorment, es podria pactar amb el nen o nena aquelles activitats que es faran amb el suport de l’adult i aquelles que es faran de manera autònoma. Amb els infants i adolescents amb dificultats d’aprenentatge, és important pactar les tasques que es faran amb ajuda per evitar que acabin essent totes amb suport i per ajudar-lo a adquirir hàbits de treball com per exemple: llegir l’enunciat més d’una vegada si no s’ha entès, subratllar les paraules de l’enunciat que ens poden donar pistes sobre el que s’ha de fer, parar i pensar què farà i com...

- Un cop acabats els deures, és bo dedicar una estona a repassar el que s’ha fet durant el dia a l’escola: què ha après de nou, què li ha agradat més aprendre, què és el que ja sabia, què és el que no ha entès bé... Això l’ajudarà a ser conscient del seu procés d’aprenentatge.

En cursos més avançats, a partir de cinquè de primària, seria bo dedicar entre mitja hora i una hora a preparar resums per estudiar els exàmens. Adquirir l’hàbit de preparar els exàmens setmanes abans ajuda a estudiar amb temps i reduir així l’estrès que genera anar a última hora. Com més abans es comenci amb aquest hàbit millor, per tant, no cal esperar a cinquè per a treballar-lo, des de més petits es poden proposar uns minuts d’estudi i repàs des temes després de fer els deures.

És cert que hi ha infants amb molts deures, alguns perquè a l’escola en posen molts i d’altres perquè els ha quedat per deures allò que no han tingut temps d’acabar a classe, per la seva lentitud o perquè s’han distret i no han aprofitat el temps que tenien. Sigui com sigui, els deures poden ser un bon moment per treballar l’autonomia, els hàbits de treball i les responsabilitats.

El web de l'institut de psicologia i psicoteràpia de Balaguer, IPPSIC