Jaume Morera

Un dels paisatgistes catalans més importants de la seva època, va tenir un paper decisiu en la creació del Museu d'Art de Lleida què avui porta el seu nom

per Redacció , Lleida, 28 d'abril de 2016 a les 12:56 |
Jaume Morera | Arxiu
Aquesta informació es va publicar originalment el 28 d'abril de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
- Jaume Morera i Galícia va nàixer a Lleida la tardor del 1854. Va ser el segon dels sis fills que van tenir els seus pares.

- Les primeres nocions de dibuix les va rebre a Lleida, i, posteriorment, va marxar a Madrid, en part seguint les passes del seu germà, que estava estudiant dret, i en part perquè la capital espanyola representava l'opció acadèmica i de reconeixement oficial només apte per a persones amb capacitat econòmica.


- A ciutat es va formar a l'Acadèmia de San Fernando i sota les ordres de Carlos de Haes on va començar el seu estil més personal. Entre abril de 1874 i 1877 va marxar al primer pensionat organitzat per l'Academia Española de Bellas Artes de Roma. També passa per Nàpols i altres ciutats europees com París i Bèlgica.

- Quan va cessar del pensionat a Roma el 1877, es va instal·lar temporalment a Lleida on va passar l'hivern. En aquesta estada a la seva ciutat natal va produir alguns dibuixos i un dels poc retrats, el del Maestro Pedrell. També va visitar Fraga i Santa Coloma de Queralt, pobles originaris dels seus pares, on va pintar El Cinca en Fraga i Plaza de Santa Coloma de Queralt.


- El 1878 es va instal·lar definitivament en Madrid. Durant els seus anys de formació, Morera adopta un estil paisatgístic convencional que beu de les influències acadèmiques.

- El 1884 i 1886 es va desplaçar a Normandia, Bretanya i Holanda. Els paisatges marins de Dunkerque, de le Havre i les platges de Villerville incorporaven una gamma cromàtica d'ocres i grisos de tons suaus, amb efectes de llum que donen al paisatge un to melancòlic que recorda a contemporanis seus com Urgell. Les obres d'aquest viatge les va presentar a diverses exposicions i va guanyar medalla de primera classe a l'Exposició Nacional de Belles Arts de 1892.


- A partir de 1890 Morera va iniciar un recorregut per l'agresta serra del Guadarrama. Va ser una dura campanya pictòrica, que li va valdre el sobrenom de Don Jaime, el de hierro per part dels vilatjans de la qual va resultar l'obra del període més personal de l'artista. El resultat d'aquesta activitat va ser una sèrie de vint-i-tres quadres que representen la seva obra més madura i que va tenir a la seva època una àmplia difusió gràcies fonamentalment a la presentació a les exposicions nacionals de 1897, 1901 i 1904 i altres exposicions europees.

- Quan va morir Carlos de Haes el 17 de juny de 1898, Morera i Luis Roy varen ser els seus marmessors. El llegat que De Haes va deixar a Jaume Morera estava integrat per seixanta-quatre estudis, quaranta-sis aiguaforts, cent vint-i-nou dibuixos i un retrat de Federico de Madrazo, un volum considerable que posa de manifest la vinculació entre mestre i deixeble.

- Arran de l'Exposició d'Artistes Lleidatans a Lleida el 1912 comença un acostament cap a la seva terra natal -que havia visitat amb regularitat- que culminarà amb la creació d'un museu on allotjar de forma permanent el seu llegat, avui Museu d'Art Jaume Morera. La base de la col·lecció varen ser obres seves i de pintors del seu cercle.

- Va morir el 23 d'abril de 1927 a la seva casa del carrer Atocha, 65 de Madrid, des d'on va ser traslladat a Getxo per rebre sepultura amb els màxims honors i acompanyat d'amics i autoritats.

 

Participació