Presenten un decàleg per ajudar a persones amb discapacitat intel·lectual com a clientes d'un comerç

El document, promogut per Dincat, pretén orientar els comerciants amb pautes sobre com tractar aquestes persones en restaurants, bars o botigues

ACN
13 d'abril del 2016
Actualitzat a les 14:20h
El decàleg s'ha presentat a Lleida
El decàleg s'ha presentat a Lleida | ACN
Dincat Plena Inclusió Catalunya (Federació Catalana de la Discapacitat Intel·lectual) i la Federació ALLEM, que aglutina entitats lleidatanes d'atenció a persones amb discapacitat, han presentat aquest dimarts a l'Eix Comercial de Lleida el decàleg '10 pautes per donar suport a una persona amb discapacitat intel·lectual o del desenvolupament com a client', un document pràctic que han editat en format pòster i de butxaca amb la voluntat d'orientar els comerciants sobre com tractar o dirigir-se a les persones amb discapacitat intel·lectual.

Des de Dincat remarquen que el sector turístic europeu perd fins a 142 milions d'euros anuals perquè els productes i serveis no són accessibles a persones amb discapacitat, segons un estudi d'ESADE i l'Ajuntament de Barcelona.

La coordinadora de la Federació ALLEM, Assumpta Fortuny, ha explicat que amb aquest decàleg promogut des de Dincat –federació de la qual forma part ALLEM- es vol sensibilitzar els comerços d'arreu del país sobre quin ha de ser "el tracte correcte" cap a les persones amb discapacitat intel·lectual.

Es tracta de deu "regles molt senzilles" o "bones pràctiques" representades mitjançant una imatge gràfica pensades per als comerciants però també per al propi col·lectiu de persones discapacitades "per tal que puguin saber com volen que se les tracti" quan van a comprar a un comerç o a menjar en qualsevol bar o restaurant.

En concret, les 10 pautes que recull aquest decàleg pioner adreçades als comerciants perquè sàpiguen com actuar davant una persona amb discapacitat intel·lectual són: "jo també sóc el teu client", "dirigeix-te a mi quan em vulguis dir alguna cosa", "tracta'm com un més i parla'm com un adult", "la informació com més clara, millor", "parla'm clar i pausadament", "respecta el meu ritme", "tu pots ajudar-me", "si no m'entens, tranquil, t'ho torno a repetir", "respecta la meva decisió" i "exigeix-me perquè tinc drets, però també obligacions com tothom".

Dincat ha editat el decàleg en dos formats: pòster i butxaca. Els dibuixos són de l'il·lustrador Miguel Gallardo i els textos s'han redactat per tal que siguin de fàcil lectura per garantir-ne la comprensió.

El membre de l'Observatori de Drets de Dincat, Xavi Orno, ha remarcat la importància que es respecti "el ritme" de les persones amb discapacitat intel·lectual, "que la informació sigui clara" i, sobretot, "que no s'hi adrecin com si fossin nens". "Accedir a un servei o a un producte és un dret" que tenen aquestes persones perquè "volen gaudir dels mateixos drets que la resta de ciutadans i no ser discriminats", ha afirmat.

El decàleg vol aconseguir que les persones amb discapacitat intel·lectual puguin gaudir d'una oferta d'oci i cultura que ofereix el seu entorn igual que la resta de ciutadans. Susi Cordón, responsable de lleure de Dincat, ha recordat que "tenir accés als serveis i recursos que ofereix la comunitat no és només un dret sinó també una oportunitat de negoci".

En aquest sentit, les entitats promotores del decàleg han remarcat que el sector turístic europeu està perdent fins a 142 milions d'euros l'any a causa de la deficient infraestructura, els serveis i les actituds cap a les persones amb necessitats especials, xifra que revela l'estudi elaborat per ESADE i l'Ajuntament de Barcelona.

El treball assegura que si les destinacions europees fossin totalment accessibles per a les persones amb discapacitat (accessibilitat en els productes i serveis que ofereix la comunitat), la demanda podria augmentar fins un 44% cada any.

Amb motiu de la seva presentació, un grup de persones amb discapacitat intel·lectual ha repartit aquest dimarts al matí el decàleg entre diferents comerços de l'Eix Comercial de la ciutat de Lleida. El document es distribuirà entre les 300 entitats sòcies de Dincat per tal que el puguin fer arribar als principals eixos i zones comercials de pobles i ciutats de Catalunya.