L'Escola Vall Fosca critica que la plaça d'educació especial s'ha ocupat per quatre mestres diferents en sis mesos

Les excedències demanades per l'actual delegada del Govern a l'Alt Pirineu han fet que hagin tingut fins a tres substitucions | Els pares i mares argumenten que es tracta "d'una especialitat prou important i necessària per als alumnes com perquè puguin tenir l'estabilitat de professorat"

ACN / Redacció
16 de març del 2016
Actualitzat a les 18:08h
L'Escola Vall Fosca, a la Plana de Mont-ros
L'Escola Vall Fosca, a la Plana de Mont-ros | Escola Vall Fosca

L'AMPA de l'Escola Vall Fosca, que forma part de la ZER del Pallars Jussà juntament amb l'Escola AESO d'Isona i l'Escola de Salàs de Pallars, ha denunciat públicament que la plaça de mestra d'educació especial, que és compartida entre els tres centres educatius, s'ha vist afectada fins a tres vegades durant aquest curs per canvis de professorat, amb les "conseqüències negatives" que això comporta pels alumnes.

Des de l'AMPA s'argumenta que aquesta situació s'ha produït pel seguit d'excedències que ha demanat la mestra i actual delegada del Govern a l'Alt Pirineu i Aran, Rosa Amorós. L'AMPA ha denunciat públicament que "els alumnes de la ZER, fins al moment, ja han tingut quatre mestres diferents d'educació especial". Els pares i mares argumenten que es tracta "d'una especialitat prou important i necessària per als alumnes com perquè puguin tenir l'estabilitat de professorat que aquest tipus de disciplina comporta".

Des de l'AMPA afegeixen que aquesta situació "no és el primer cop que es dóna, i amb la mateixa mestra, i que també comporta repercussions negatives pel funcionament de les tres escoles de la ZER, sobretot quant a reorganització d'horaris i al funcionament intern".

Per aquest motiu, l'Associació de pares i mares de la LLIP (Llar d'Infants Pública) i de l'Escola Vall Fosca ha demanat al Departament d'Ensenyament que revisi el protocol del sistema de substitucions de mestres de les escoles perquè no torni a passar una situació com la que els seus fills han viscut. No volen que els nens "siguin les víctimes d'un sistema de substitucions de baixes que pateix moltes mancances i que masses vegades aquestes són en detriment de la qualitat educativa que els petits reben".
 

Rosa Amorós, mestra i delegada del Govern a l'Alt Pirineu i Aran. Foto: ACN


Altrament, l'AMPA posa en dubte la vocació d'una mestra, de qui també remarquen que "és psicopedagoga", pel fet de posar per sobre el seu "interès personal en detriment de la qualitat educativa dels i les seves alumnes". L'AMPA diu que "respecta la llibertat individual d'escollir el camí que més convingui a cadascú però considera que no és ètic que s'utilitzi la feina de mestra com a comodí per si falla la feina de política i, menys encara, quan és la canalla qui acaba pagant directament els plats trencats".

L'AMPA ha conclòs el comunicat posant en qüestió la professionalitat de la mestra. Pels pares i mares de la Vall Fosca, "resulta paradoxal que aquesta persona des de principis d’any hagi de representar i defensar, teòricament, els interessos de la població de l’Alt Pirineu i Aran, quan s’ha posat clarament de manifest que no ha estat capaç de mirar pels interessos del seu propi alumnat".

Rosa Amorós defensa la seva actuació

De la seva banda, la delegada del Govern a l'Alt Pirineu i Aran, Rosa Amorós, ha manifestat en declaracions a Pallars Digital la seva voluntat de no entrar en una polèmica que atribueix a un tema "personal" i assegura que administrativament les coses s'han fet "de manera correcta". Amorós s'ha mostrat oberta a "escoltar a tothom" i a "donar les explicacions que calgui" a l'AMPA de l'Escola de la Vall Fosca.

Fins a quatre mestres d'educació especial en sis mesos

Al mes de setembre, el Departament d'Ensenyament va cobrir la vacant d'educació especial amb una mestra substituta de llistes que assumeix la jornada sencera, en el lloc d'Amorós, qui es troba amb excedència. El mes de desembre, Rosa Amorós sol·licita el retorn a la seva plaça definitiva a mitja jornada, fet que provoca, d'una banda, que la persona que l'estava substituint en tota la jornada des de l'inici del curs finalitzi la seva substitució per tot el curs; i de l'altra, que s'hagi de cobrir la mitja jornada restant amb una nova substituta.

El 26 de gener de 2016, Rosa Amorós és nomenada delegada territorial del Govern de la Generalitat a l'Alt Pirineu i Aran, raó per la qual torna a demanar l'excedència de la seva feina com a mestra. Aquesta situació provoca, novament, que la persona que estava fent l'altra mitja jornada hagi de tornar a les llistes del Departament d'Ensenyament i al seu torn, els Serveis Territorials del Lleida hagin d'assignar una nova plaça completa a una quarta mestra substituta.