Puigdemont diu que el Govern gestiona millor les infraestructures que l'Estat

El president ha donat la benvinguda a Lleida al primer dels dos trens nous per a la línia de la Pobla que començaran a circular a la primavera | Ferrocarrils de la Generalitat substituirà Renfe com a operadora

Redacció
16 de gener del 2016
Actualitzat a les 14:35h

Carles Puigdemont amb consellers Josep Rull i Santi Vila a l'acte d'arribada nou tren Lleida-La Pobla. Foto: Govern

Carles Puigdemont ha fet aquest dissabte la primera visita oficial a Lleida per donar la benvinguda al primer dels dos trens nous que circularan per la línia de la Pobla de Segur (al Pallars Jussà) a partir d'aquesta primavera. El nou president ha aprofitat per treure pit de la gestió que fa la Generalitat de les infraestructures de mobilitat respecte d'aquelles que depenen del govern espanyol. "Gestionem millor i és un fet comprobable", ha dit, i ha afegit que és "una diferència objectiva i no ideològica". Amb l'arribada dels nous trens Ferrocarrils de la Generalitat substituirà Renfe com a operadora de la línia, que ja és propietat del Govern. Per tant, la gestió es farà íntegrament des de Catalunya.  

El primer tren que ha arribat des de Suïssa, on s'ha fabricat, s'ha descarregat a l'estació de Vilanoveta de Lleida i començarà a funcionar ara en període de proves. D'aquí a unes setmanes arribarà la segona unitat i a la primavera començaran a circular. Es recuperaran les tres freqüències diàries entre Lleida i la Pobla, retallades a només una des del 2012, i també hi haurà parades a demanda en set estacions. A més, les emissions contaminants es reduiran un 60%.

El comboi ha arribat en un transport especial per carretera des de Suïssa, on Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) l'ha comprat a l'empresa especialitzada Stadler, i s'espera que la segona unitat arribi en les pròximes setmanes. La posada en marxa dels nous trens triplicarà les freqüències actuals (es recuperaran els tres viatges diaris entre Lleida i la Pobla i 10 entre Lleida i Balaguer) i, segons la Generalitat, permetrà també guanyar velocitat comercial i comoditat per als passatgers. Les freqüències es van reduir el 2012 per estalviar un milió d'euros anuals i retallar el dèficit.

En concret, es va deixar només un servei d'anada i tornada per tot el recorregut fins a la Pobla i quatre entre Lleida i Balaguer. Abans n'hi havia tres per a tot el recorregut i vuit fins a Balaguer. En aquests moments, Ferrocarrils de la Generalitat és qui gestiona la línia, propietat de la Generalitat, però els combois que hi circulen són llogats a Renfe. Quan entrin en servei els nous trens FGC assumirà també la tasques operatives.

Els trens han costat 9,4 milions

Els trens han costat 9,4 milions d'euros i s'han fabricat durant dos anys expressament adaptats a les característiques d'aquesta línia: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. De fet, l'encàrrec a l'empresa suïssa es va fer perquè la Generalitat considerava massa cara la gestió de la línia que fa la companyia Renfe, l'única que disposa de combois d'amplada ibèrica.

La línia Lleida-La Pobla de Segur inclou tant el servei de tren entre aquestes dues poblacions com el servei turístic del Tren dels Llacs. Després del traspàs de la línia, l'any 2005, Adif es va ocupar de la regulació del trànsit, l'atenció al client i la venda de bitllets a l'estació de Balaguer i Renfe Operadora de l'operació de la línia. El mes de gener de 2015, FGC va assumir les tasques de manteniment de les infraestructures i quan entrin en servei els nous trens, que està previst que comencin el servei comercial la primavera d'enguany, assumirà també la tasques operatives.