La Diputació impulsarà un front comú amb Osca per reclamar l'autovia A-14

El ple de la corporació aprova una moció a favor d'aquesta infraestructura amb l'abstenció del PP, que la qualifica d'"oportunista, malintencionada i demagògica"

ACN
15 de gener del 2016
Actualitzat a la 13:42h
Joan Reñé amb Rosa Pujol
Joan Reñé amb Rosa Pujol | Estela Busoms
La Diputació de Lleida impulsarà un front comú amb institucions d'Osca per reclamar al futur govern espanyol la millora urgent de la N-230 i que s'avanci en la construcció de l'autovia A-14.

Ho ha anunciat el president de la corporació, Joan Reñé, després que el ple d'aquest divendres ha aprovat una moció en aquest sentit presentada per Unitat d'Aran -conjuntament amb el PSC- que ha comptat amb el vot favorable de tots els grups, excepte el PP, que s'ha abstingut i l'ha qualificada d'"oportunista, malintencionada i demagògica".

La intenció de Reñé és constituir un grup de treball que agrupi també ajuntaments, consells comarcals i agents econòmics del territori. Assegura que la millora de la connexió amb la Vall d'Aran i França és una "necessitat imperiosa" per reduir la sinistralitat en una via molt transitada que també és clau per l'activitat econòmica.

Els acords de la moció exigeixen al ministeri de Foment una acció immediata per a la millora dels punts negres i els trams de concentració d'accidents a la carretera N-230, a més de reclamar la continuació de les obres de l'autovia A-14 entre Lleida i Alfarràs i l'execució dels projectes pendents fins a Benavarri. També reclama la millora integral entre aquesta població d'Osca i la frontera francesa, a més d'una actuació a les travessies urbanes afectades per l'N-230, amb l'estudi i el projecte de les variants als termes municipals on siguin necessàries.

El text aprovat ja insta a impulsar conjuntament amb la diputació d'Osca una proposta de moció a tots les ajuntaments de la N-230 "que posi de manifest la queixa de les institucions i veïns afectats per aquesta carretera" i les seves "exigències de millora". La intenció del president de la Diputació de Lleida és anar més enllà i convidar la Diputació d'Osca a sumar-se al grup de treball institucional i econòmic que impulsarà la corporació per tenir "capacitat d'influència" en el nou executiu.

Per Reñé, la millora de la N-230 i la seva conversió en autovia arrosseguen un procés "excepcionalment lent" si es compara amb les inversions que el govern espanyol fa en altres punts de l'Estat i, per tant, remarca que la reivindicació és "justa i necessària".

La moció presentada per UA-PSC fa referència als resultats de l'últim estudi de la Fundació RACC en el què es posa de manifest que Lleida és una de les demarcacions de l'Estat amb un major percentatge de quilòmetres qualificats de risc “alt” i “molt alt”, un 39’8%, i remarca que en les últimes setmanes s'han registrat dos accidents molt greus a l'N-230 a Torrefarrera i Benavarri, un dels quals va resultar mortal.

L'encarregat de defensar la moció, el diputat d'UA Paco Boya, ha destacat que "cal recordar al nou govern que es conformi a partir de les passades eleccions a l'estat espanyol que aquí hi ha una assignatura pendent d'una carretera que és vital pel nostre territori", i ha recordat que es tracta d'una via internacional amb una intensitat mitjana diària de trànsit de 4.000 vehicles, molts dels quals camions. En aquest sentit, ha afegit que el sentit de la moció és "convertir aquesta reclamació en un clam de les institucions, dels ciutadans i dels usuaris d'aquesta carretera que veuen massa sovint accidents mortals i d'extrema gravetat, sense unes condicions mínimes de seguretat".

El PP veu la moció "oportunista i demagògica"

Els portaveus de la resta de grups s'han sumat als arguments per votar a favor de la moció, excepte la diputada el PP, Dolors López, que s'ha abstingut assegurant que és "oportunista, malintencionada i demagògica". López ha defensat les inversions que el govern del PP ha fet per avançar en l'A-14, recordat que a finals d'aquest any s'inaugurarà un nou tram entre Lleida i Alguaire, alhora que ha recriminat que la moció l'hagin presentat els socialistes, que van començar l'obra per un tram "al no res", que és el que actualment està acabat entre Alguaire i Almenar.

A més, López també ha retret que el text no faci referència a l'alta perillositat que l'estudi del RACC assenyala en carreteres de la Generalitat i que el to de la moció sigui d'"exigència" i no de "diàleg". El portaveu del grup de CiU, Josep Ibarz, li ha replicat que els pressupostos del 2016 del govern de Mariano Rajou només inclouen un milió d'euros per al tercer tram de l'A14, una dotació que considera totalment insuficient.

D'altra banda, el ple de la Diputació també ha aprovat una altra moció per reclamar la rebaixa de l'IVA cultural al 5% presentada pel PSC i que ha rebut el suport de tots els grups excepte el PP, que hi ha votat en contra, i C's, que s'ha abstingut. Tots els qui s'han sumat a la moció han remarcat que la mesura del PP de pujar l'IVA d'aquest sentor al 21% ha fet baixar el consum cultural i, en canvi, no ha tingut cap benefici pel que fa a la recaptació d'impostos, amb la qual cosa -asseguren- no té cap justificació econòmica mantenir-lo en aquest percentatge, un dels més alts d'Europa.

Joan Reñé també ha anunciat arran d'un pregunta del grup popular que s'estan estudiant les fórmules per tal que la Diputació participi en la construcció i posterior gestió de l'hospital veterinari que ha de donar servei al grau de Veterinària estrenat a la Universitat de Lleida.