Moren 9 persones més a les carreteres catalanes el primer semestre per un repunt a Tarragona i Lleida

Jordi Jané, conseller d'Interior, avisa als conductors distrets: "Hi haurà més sancions"

ACN
31 de juliol del 2015
Actualitzat a les 15:22h

Un 23% d'accidents mortals són causats per la falta d'atenció al volant. Foto: delCamp.cat


El balanç del primer semestre de 2015 a les carreteres catalanes s'ha tancat amb 81 persones mortes i 428 ferides greus. Durant aquest mateix període de l'any passat, van produir-se 72 víctimes i 389 ferides greus. Això suposa un increment de 9 finats. Jordi Jané, conseller d'Interior, ha focalitzat el repunt a la demarcació de Tarragona -on han mort 11 persones més- i a Lleida, 7 més. Jané, en roda de premsa, ha avisat als conductors distrets, ja que un 23% dels accidents mortals s'han produït per falta d'atenció. "Hi haurà més sancions", ha avisat.

Preocupa especialment el fenomen del Whatsapp, ja que els conductors "no només llegeixen els missatges que els arriben, sinó que inclús els responen!", ha exclamat amb vehemència. La manca dels "5 sentits" al volant resulta equiparable amb la conducció sota els efectes de l'alcohol. 

Per això Interior, a través d'una campanya publicitària amb anuncis que criden l'atenció precisament sobre aquestes accions contraindicades amb la seguretat, apel·la directament als conductors sobre els riscos de parlar, escriure o manipular al telèfon mentre es condueix. "Portar un cotxe" implica està en condicions de "de fer -i fer-se- molt de mal". 

A banda, el comissari de Mobilitat, Miquel Esquius, ha detallat que durant l'estiu es faran més de 5.000 punts de control d'alcoholèmia i velocitat però sobretot per detectar distraccions. Aquests darrers "seran dinàmics" i consistiran en patrulles en marxa per les carreteres per descobrir 'in fraganti' els conductors amb els telèfons.

Balanç de sinistralitat del primer semestre

Durant aquestes primers 6 mesos s'han produït 70 sinistres mortals que han suposat la pèrdua de 81 vides. La via amb més persones mortes ha estat la N-340, amb 12 finats. La franja horària més perillosa ha estat la tarda, 35 víctimes, i el xoc frontal i les sortides de la via, el tipus d'accident més greu. 

Tarragona i Lleida, concentren el repunt

A la demarcació de Tarragona s'ha registrat el major nombre de morts, 27. Per sobre de Barcelona, 26, Lleida, 18, i Girona, 10. Això implica que a Tarragona han mort 9 persones durant aquest semestre, en relació al mateix període de 2014, i 7 persones més a Lleida. A Barcelona s'han reduït en 9 morts i a Girona es manté la mateixa xifra, 10 morts. 

Camions de l'N-340 per l'AP-7

Jané ha tornat a demanar a l'Estat que actuï per solucionar la "gravíssima" situació que es viu amb la N-340 al seu pas per Tarragona i, concretament, per Terres de l'Ebre. A banda de reclamar que es construeixin els trams "eternament pendents" de l'A-7, "tot i que ja estan pressupostats", el conseller vol treure els camions de la N-340.

"Seria una bona solució que els vehicles pesats haguessin de circular obligatòriament per l'autopista". Com també ho seria que s'estudiessin "bonificacions i descomptes" per afavorir el trànsit per la via del pagament i restar així pressió a una via "molt congestionada" i que registra la majoria d'accidents mortals.